Derde remlicht ook verplicht bij APK teruggekeurde voertuigen

26 februari 2020

Bij de toelating van een bedrijfsvoertuig is een derde remlicht alleen vereist wanneer het gaat om een N1 voertuig. Een derde remlicht is dus niet verplicht bij de toelatingskeuring van N2 voertuigen, ook niet wanneer een N2 voertuig (met een technische maximummassa van meer dan 3.500 kg) wordt teruggekeurd naar een toegestane maximummassa van 3.500 kg, zodat dit voertuig met een B-rijbewijs gereden mag worden.

Maar, in de permanente eisen (art. 5.3.51p van de Regeling Voertuigen) wordt bij dergelijke teruggekeurde voertuigen wél een derde remlicht geëist. De permanente eisen zijn hiermee strenger dan de toelatingseisen. Dit komt doordat de permanente eisen gebaseerd zijn op de “toegestane maximummassa” en niet op de “technische maximummassa”.

Artikel 5.3.51p van de Regeling Voertuigen:

Bedrijfsauto’s moeten zijn voorzien van een derde remlicht indien de toegestane maximummassa van het voertuig niet meer bedraagt dan 3.500 kg en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2012, aangebracht zodanig dat:

  1. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
  2. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten.
    (het derde remlicht is niet verplicht voor chassiscabines, opleggertrekkers en voertuigen met een open laadbak).

>> Zie ook onze Brochure Eisen Verlichting.


Contactpersoon
Roelof de Haan
Roelof de Haan
Beleidsadviseur RAI CarrosserieNL
+31 20 504 4992