Impact coronacrisis op verkopen diverse voertuigsoorten

2 juni 2020

RAI Vereniging heeft een overzicht opgesteld van de impact die de coronacrisis tot nu toe heeft gehad op de verkoop van de verschillende voertuigsoorten. Onderaan deze pagina kunt u dat als PDF downloaden.

Vooral de autosector wordt hard getroffen, zowel personenauto’s, bestelauto’s en zware bedrijfswagens laten afgelopen maand een daling van de verkopen zien van rond de 60%. Ook de verkoop van zware aanhangwagens is sterk teruggelopen, maar de afname van de verkoop was vorige maand wel iets minder dan in april. Mogelijk een goed teken voor deze sector.

Opvallend is dat (snor)scooters het goed doen in tijden van crisis; hier is geen sprake van een daling van de verkopen maar van een forse stijging ten opzichte van vorig jaar. Dat kan ermee te maken te hebben dat deze vorm van individuele mobiliteit wordt ontdekt als alternatief voor het OV. Van de fietsverkopen hebben wij nu geen overzicht beschikbaar, omdat daarvan -door het niet voorhanden zijn van cijfers uit kentekenregistraties- geen maandelijks verkoopbeeld is.

Nederland lijkt overigens in vergelijk met andere, grote Europese markten in sommige opzichten nog relatief goed weg te komen; daar zien we hogere percentages terugval in verkopen. De Europese statistieken lopen echter iets achter, dus de positie van Nederland zou nog wel iets kunnen verslechteren.

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur