RAI Vereniging reageert op questionnaire EU CO2-wetgeving trailers en carrosserieën

10 juni 2020

Corona of niet, Europa werkt stug door aan het ontwerp van de Europese CO2-wetgeving voor trailers en carrosserieën. Eind vorige maand mei werd er ad hoc een geheel nieuw questionnaire uitgezet met een krappe deadline op vrijdag 5 juni. Uiteraard heeft RAI Vereniging, samen met onze Europese koepel CLCCR, tijdig gereageerd.

Het was aanpoten bij RAI Vereniging en onze Europese koepelorganisatie voor trailer- en carrosseriebouwers CLCCR. Niet vaak komt er ad hoc een questionnaire (vragenlijst) binnen met zo’n korte reactietermijn.

Het is dan ook geen eenvoudige opgave voor het directoraat-generaal Klimaatactie van de Europese Commissie, beter bekend al ‘DG CLIMA’, die tot doel heeft klimaatverandering op EU- en internationaal niveau te bestrijden: het ontwerpen van een wettekst vóór het einde van 2021 voor trailers en carrosserieën. CLCCR is hét adviesorgaan vanuit de industrie om DG CLIMA  te ondersteunen in deze ontwerpfase. Zodat de wetgeving zo veel mogelijk aansluit bij de realiteit, diversiteit en capaciteit van de branche.

RAI Vereniging is lid van CLCCR en van de CLCCR-expertgroup die zich inhoudelijk buigt over de aanstaande wetgeving. Gezamenlijk schreven wij al adviezen in de vorm van whitebooks voor DG CLIMA. Nu was het zaak om in korte tijd een zorgvuldige reactie te geven naar de Commissie op dit nieuwe questionnaire. En met succes: de deadline is gehaald.

Vragenlijst met drie doelen

Het questionnaire had drie doelen. Het belangrijkste doel van de enquête is het verzamelen van informatie om een ​​goed gedefinieerd, speciaal gebouwd classificatiesysteem te ontwikkelen zodat trailers en carrosserieën kunnen worden ingedeeld in verschillende groepen. Deze groepen zullen aan de basis liggen van toekomstige CO2-certificeringswetgeving voor trailers en carrosserieën. Ook is het bedoeld om informatie te verzamelen over voertuigspecificaties en technologiekenmerken die in overweging zullen worden genomen bij het ontwikkelen van de methodologie en een aansluitende simulatietool. Tot slot moet het questionnaire bijdragen aan een lijst van onderdelen die op trailers en bakwagens kunnen worden gemonteerd om de CO2-uitstoot te verminderen, zoals verschillende soorten spoilers.

Deze informatie was in een eerder stadium al geïnventariseerd en gedocumenteerd in CLCCR’s whitebooks. Voor dit questionnaire is die informatie uit de whitebooks gefilterd en samen met de geboekte voortgang geëvalueerd op deze drie punten en ingebracht.

Dit questionnaire was een extra ingelaste stap voor DG CLIMA, ten opzichte van een eerdere uitvraag aan de branche. In april dit jaar was het onderzoeksconsortium van DG CLIMA namelijk nog op zoek naar specifieke data van beladingen en volumen per type O4-trailer. Gezien de ruime deadline bij die uitvraag, hebben wij u destijds gevraagd om data te delen. Een aantal van u heeft daarop gereageerd en dat bleek zeker niet voor niets.

Bovenop op de bal

Nu het extra questionnaire van afgelopen week is afgerond, pakt het onderzoeksconsortium die eerdere uitvraag van specifieke data weer op en zal RAI Vereniging samen met CLCCR alsnog ook die inbreng bespreken met DG CLIMA. RAI Vereniging zit al vanaf het begin bovenop de aanstaande wetgeving, en ook nu is het gelukt tijdig de Europese beleidsmakers met de gewenste data te voeden. Wij blijven hiermee doorgaan en houden u vanzelfsprekend van de vorderingen op de hoogte.

Meer informatie

Wilt u meer te weten komen over de aanstaande EU CO2-wetgeving, leest u dan ons speciaal hieraan gewijde webdossier. Als u vragen heeft over dit webdossier en/of dit questionnaire leidt, neemt u dan vooral contact op met Chris van Dijk, beleidsadviseur duurzame mobiliteit.

Chris van Dijk
Beleidsadviseur