Dramatische cijfers Q2 voor touringcars en bussen

8 juli 2020

Recent is het bekende overzicht van de Nederlandse registraties van bussen t/m juni 2020 beschikbaar gekomen.

De signalen waren natuurlijk al niet gunstig, maar we zien het nu ook zwart op wit in de registraties: de corona-crisis treft de markt voor bussen en touringcars hard. Q1 laat normale cijfers zien (buiten OV maar die markt is altijd wispelturig door de concessie-structuur), Q2 laat zien dat touringcar-markt abrupt tot stilstand is gekomen.

Waar dit traditioneel de start is van het touringcarseizoen na een rustige winter, zagen we nu alleen beelden van bedrijfsterreinen vol met geparkeerde, werkeloze touringcars. Geen werk en dus ook geen nieuwe touringcars, een schamele 13 registraties in Q2 waar in dezelfde periode in 2019 nog 107 exemplaren werden geregistreerd. Na aftrek van een aflevering van 8 exemplaren aan het ministerie van Defensie blijft de teller zelfs steken op 5 stuks.

In dit licht begrijpen we de noodkreet van de touringcarondernemers nog beter: gelukkig mag men sinds 1 juli weer met mondkapjes alle zitplaatsen benutten, nu nog het toerisme en andere belangrijke klanten weer terugwinnen.

Nog een beetje goed nieuws tot slot: de elektrificatie van het OV gaat onverminderd voort met 100% van de Q2-registraties die fossiel links laten liggen.

Download

Wij werken al lang samen met Chatrou CME solutions om het onderscheid tussen OV en touringcars in de statistieken aan te brengen. Uit de reguliere RDW-cijfers komt dit namelijk niet naar voren, maar in de download hieronder (inloggen, alleen voor leden) treft u alle details aan van de Nederlandse registraties van bussen met een GVW >8t t/m juni 2020.