Kabinet: half miljard voor elektrische vrachtwagens en bouwmachines

21 oktober 2020

Het kabinet trekt 500 miljoen euro uit om de stikstofuitstoot bij bouwwerkzaamheden naar nul te krijgen. Bouwers krijgen forse subsidie voor het kopen en ombouwen van elektrische vrachtwagens en machines. Zo wil het kabinet voorkomen dat de woningbouw stil komt te liggen.

Dat maakt minister Carola Schouten (Landbouw) dinsdag bekend, zo melden Haagse bronnen. Zij presenteert dan haar nieuwe stikstofwet, waarmee het kabinet de stikstofcrisis in Nederland te lijf wil gaan. Met de wet wil Schouten regelen dat de stikstofuitstoot de komende tien jaar met 26 procent omlaag gaat.

Nu lopen nog veel bouwplannen spaak, doordat de rechter vorig jaar bepaalde dat Nederland geen extra stikstof mag uitstoten. Bij het bouwen van huizen komt stikstof vrij, onder meer door de inzet van zware grondverzetmachines en bouwkranen. Om die reden mag de overheid niet zomaar een bouwvergunning verlenen.

Bouwhubs

Daarom komt het kabinet nu met een subsidieprogramma voor elektrische voertuigen en bouwmachines. Tussen 2021 en 2023 komt daarvoor 300 miljoen euro beschikbaar. In de periode 2024 tot 2030 volgt nog eens 200 miljoen euro. Een deel van het geld gaat naar zogenoemde bouwhubs, waarbij bouwplaatsen vanuit een centrale locatie worden bevoorraad.

,,Vooral voor de Randstad biedt dit lucht’’, zegt een Haagse bron. Zo is het bijvoorbeeld in de regio Den Haag lastig om stikstofruimte voor de bouw vrij te maken: daar is in de omgeving weinig landbouw en industrie. Wanneer bedrijven en boeren daar hun stikstofuitstoot verminderen, levert dat te weinig op om bouwprojecten door te laten gaan.

Natuurherstel

Het half miljard voor emissievrije voertuigen en machines komt bovenop de vijf miljard euro die het kabinet eerder uittrok voor de stikstofaanpak. Daarvan gaat drie miljard naar natuurherstel en zo’n twee miljard naar regelingen om boeren uit te kopen en boerenbedrijven te verduurzamen.

Linkse partijen vinden dat de stikstofmaatregelen niet ver genoeg gaan. Daardoor is het niet zeker dat Schouten een meerderheid krijgt voor haar stikstofwet in de Eerste Kamer, waar de coalitiepartijen in de minderheid zijn. Als haar wet het niet haalt, zou dat een nederlaag zijn voor het kabinet. Schouten probeert al meer dan een jaar uit de stikstofimpasse te komen.

Bron: Dutch Mobility Innovations