BTW over BPM

22 oktober 2020

De aanpassing van het moment waarop de bpm wordt bepaald zorgt er niet voor dat belasting over belasting moet worden betaald.

Dat stelt staatssecretaris Vijlbrief van Financiën in antwoord op kamervragen van VVD Kamerlid Helma Lodders.

RAI Vereniging voorzitter Van Eijck is blij met de bevestiging dat de consument vanaf 2021 geen btw over bpm hoeft te betalen. De vraag kwam voort door berichtgeving over een wetswijziging voor de bpm-procedure die auto- en motorimporteurs, en dealers moeten volgen bij de berekening en afdracht van bpm.

Volgens Van Eijck  is de boodschap van de staatssecretaris van Financiën helder en bevestigt deze het beeld dat reeds bij RAI Vereniging bestond: “De consument wordt niet benadeeld en hoeft door deze procedurewijziging niet meer btw te betalen over een nieuwe auto dan voorheen. Wel benadrukt Van Eijck dat de prijs van een nieuwe auto door de hoge BPM sowieso al ongekend hoog is en maar blijft stijgen, terwijl juist afbouw daarvan was toegezegd.