Kritische evaluatie autobelastingen; BPM-tarieven 2021 niet bijgesteld

13 november 2020

Staatssecretaris Vijlbrief gaat, na stevig aandringen van de Tweede Kamer, aan de slag om het huidige systeem van de autobelastingen kritisch te evalueren. Dit doet hij ter voorbereiding op een autobrief 3 van een nieuwe kabinet. RAI Vereniging en BOVAG gaan daarover op korte termijn in gesprek met het ministerie. De BPM-tarieven voor 2021 worden niet bijgesteld. Dat is de uitkomst van het debat over het belastingplan in de Tweede Kamer.

De uitkomsten van het debat hebben voor de autosector en automobilist zuur en zoet. Het zuur zit helaas op de korte termijn en dat is dat de enorme stijging van de BPM-tarieven voor 2021 niet van tafel is. Het zoet is dat er politiek eindelijk het besef ontstaat dat het systeem van onze autobelastingen, en met name de BPM, onhoudbaar is en dat een nieuw kabinet in 2021 moet gaan kijken hoe het beter kan. Op beide punten hebben RAI Vereniging en BOVAG de afgelopen maanden zeer actief richting politici en media de druk opgevoerd.

Verkeerde aanname

De inzet van RAI Vereniging en BOVAG voor het debat was om de fictieve ‘autonome vergroening’ voor 2021 op nul te zetten bij het bepalen van de aanschafbelasting BPM voor nieuwe personenauto’s. Het ministerie van Financiën ging er jarenlang vanuit dat brandstofauto’s elk jaar enkele procenten zuiniger zouden worden en paste daar jaarlijks de BPM-tarieven op aan. Die autonome vergroening heeft echter aantoonbaar niet plaatsgevonden, maar deze verkeerde aanname heeft de schatkist sinds 2017 wel 1,5 miljard euro extra opgeleverd en nieuwe schone auto’s onnodig duur gemaakt. Tijdens het debat was er ondanks de politieke wil bij een aantal Kamerleden zoals Pieter Omtzigt (CDA) en Helma Lodders (VVD) geen meerderheid om de BPM-tarieven voor komend jaar aan te passen om deze extra heffing  in ieder geval voor 2021 te voorkomen.

Autobelastingen onder de loep

Daarbij wilden RAI Vereniging en BOVAG op de langere termijn toewerken naar een meer stabiel en redelijk systeem van autobelastingen. Vijlbrief gaf in het debat aan in 2021 het gehele autobelastingstelsel onder de loep te willen nemen, zodat in 2022 met een schone lei kan worden begonnen. RAI Vereniging en BOVAG gaan op zeer korte termijn in overleg met Den Haag over het systeem voor de komende jaren.