Resterend subsidiebudget EV’s binnen één dag op

8 januari 2021

Meteen al op de vierde dag van het nieuwe jaar is er al meer subsidie aangevraagd voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto dan voor 2021 nog beschikbaar was. De inschrijving werd maandag 3 januari geopend en op dinsdagochtend was al voor ruim 1,1 miljoen euro aan subsidie aangevraagd.

elektrische auto

In totaal was er voor dit jaar een bedrag van 14,4 miljoen euro gereserveerd, maar omdat de beschikbare subsidie voor 2020 snel op was, werd de subsidie voor dit jaar naar voren gehaald via de zogeheten doorschuifregelingen.

Loting
Particulieren konden voor maximaal 4.000 euro subsidie aanvragen per aankoop, goed voor de aanschaf van in totaal 277 auto's, terwijl 318 nieuwe aanvragen zijn gedaan. Door middel van een loting wordt nu bepaald wie de subsidie toegekend krijgt. Dat gebeurt binnen drie maanden. Wie buiten de boot valt, komt op een reservelijst voor als er aanvragen worden ingetrokken.

Gebruikte EV’s
De subsidieregeling is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto willen kopen of leasen en loopt tot en met 2025. Per jaar is het subsidiebedrag aan een maximum gebonden en dat is dit jaar dus al bereikt.

Er is voor dit jaar nog wel een budget van 13 miljoen euro beschikbaar voor de aankoop van gebruikte elektrische auto's. Naar verwachting zal deze pot een stuk minder snel leeg zijn. . Vorig jaar was het budget voor gebruikte auto's pas tegen het einde van het jaar op.

Vreemde situatie
Sectiemanager Wijnand de Geus noemt het uitermate vreemd dat er een subsidieregeling bestaat die binnen 1 dag alweer opgesoupeerd is. ‘Het zegt veel over de denkwijze van de Nederlandse overheid die een vrije grote miscalculatie heeft gemaakt bij de start van de regeling.’

RAI Voorzitter Steven van Eijck reageert dan ook pittig als hem om commentaar wordt gevraagd. Luister hier de reactie op Radio 1 »