Private lease stuwt EV-markt consumenten

23 april 2021

Elektrisch rijden is niet langer uitsluitend voorbehouden aan de zakelijke markt. In toenemende mate beginnen EV’s door te dringen in de particuliere markt, met name dankzij private lease. Het aandeel van particuliere kopers binnen het EV-segment groeide vorig jaar van 12 naar 19 procent, zo blijkt uit de ‘Analyse personenautoverkopen’ van RAI Vereniging.

elektrische auto

In 2020 werd een record aantal van 72.858 elektrische personenauto’s verkocht. Elektrische auto’s hadden hiermee een marktaandeel van 20,5 procent in de nieuwverkoop, en kwamen daarmee op de tweede plaats, na benzineauto’s. Zoals gewoonlijk schoten de registratiecijfers omhoog aan het einde van het jaar, in afwachting van aanpassing van de bijtellingsregels. Uiteindelijk werden er vorig jaar 18 procent meer elektrische auto’s verkocht dan in 2019.

Koop naar lease
Volgens de marktanalyse zette de verschuiving van koop naar lease in de particuliere markt vorig jaar sterk door. Met ruim 54.492 registraties naderde de private lease al bijna het aantal privé aangeschafte  auto’s, waarvan er vorig jaar 74.912 werden geregistreerd. Met als kanttekening  dat de registratie van private lease nog niet volledig waterdicht is.

De toegenomen belangstelling van consumenten om EV’s via private lease te gaan rijden heeft er toe bijgedragen dat elektrische auto’s niet langer alleen in de topsegmenten worden verkocht, maar ook steeds vaker in de middenklassen beschikbaar komen. Met als gevolg dat de gemiddelde consumentenadviesprijs van een EV (incl.BTW) in 2020 daalde tot 47.923 euro, vergeleken met 54.549 euro in 2019.

Meest populaire EV’s
Binnen de private lease is de Volkswagen Golf de meest populaire EV, gevolgd door de Skoda Citigo. De Tesla Model 3, die in de zakelijke markt het meest populaire elektrische model is, doet het in de private lease minder goed. In de zakelijke markt scoren verder de Volkswagen ID.3 en de Kia Niro zeer goed. 

Naar de volledige analyse personenautoverkopen 2020.