Laatste updates omtrent corona

19 december 2021

Gisteravond heeft het Kabinet in een persconferentie een harde lockdown aangekondigd (nieuwsbericht) om het aantal coronabesmettingen terug te dringen. Hierbij willen wij u informeren over welke nieuwe maatregelen er worden genomen, de eventuele effecten voor u als ondernemer en de inzet van RAI Vereniging.

Maatregelen
De lockdown gaat in op zondag 19 december om 05.00 uur. Ze gelden in ieder geval tot vrijdag 14 januari 2022.

Maatregelen en dringende adviezen
Hieronder vindt u een opsomming van de informatie die wij voorafgaand aan de persconferentie vanmiddag hebben ontvangen. Aan dit schema kunnen geen rechten worden ontleend. Het is gebruikelijk dat in de komende dagen eventuele regels nog bijgesteld kunnen worden.

Specifieke maatregelen die u (mogelijk) raken:

• Vanaf morgenochtend, zondag 19 december 5:00, geldt er een harde lockdown.
  • Alles moet dicht. Alleen essentiële winkels mogen tot 20:00 open blijven.
  • Locaties voor reparatie en onderhoud van voertuigen vallen onder deze essentiële infrastructuur en zijn uitgezonderd van de maatregel. Dat betekent dat deze instellingen tussen hun werkzaamheden kunnen voortzetten en de normale werktijden kunnen blijven aanhouden.
  • Van belang is dat daar waar de werkplaats grenst aan de winkel of showroom, deze onder geen beding toegankelijk zijn voor klanten.
  • Showrooms zijn gesloten voor vrije inloop. Ook is verkoop op afspraak niet toegestaan. Click en collect, buiten aan de deur / buiten bij de showroom vanaf eigen terrein is wel mogelijk.
  • Het afleveren of inleveren van (nieuwe) voertuigen op een openbare locatie, eigen terrein of aan huis mag.
  • Proefritten vanaf eigen terrein of op openbare plekken mogen wel doorgaan.
  • Verkoop van business to business op afspraak is wel mogelijk.
  • Het online of telefonisch bestellen van goederen en aan de deur van de winkel afhalen (click en collect) blijft mogelijk. Hiervoor moet een tijdvak worden afgesproken. Er hoeft geen tijd tussen click and collect te zitten.
  • Klanten mogen niet in de winkel worden ontvangen, wel aan de deur (klant moet buiten blijven).
  • De dienstverlening van de RDW, zoals registraties en (APK) keuringen blijven ook (zoveel mogelijk) doorgaan.
  • Het thuiswerkadvies blijft van kracht: ‘werk thuis. Kan dat niet: houd op het werk altijd 1,5 meter afstand.

Algemeen

• De groepsgrootte buiten en binnen wordt naar maximaal 2 personen teruggebracht. Alleen bij Kerst mogen maximaal 4 mensen van 13 jaar of ouder binnen worden ontvangen.
  • Ga maximaal 1 keer per dag op bezoek.
  • Voor iedereen geldt: blijf zoveel mogelijk thuis.
  • 1,5 meter afstand is verplicht voor alle volwassen vanaf 18 jaar.
  • Ga je bij anderen op bezoek of ontvang je bezoek? Doe dan een zelftest.
  • Wees extra voorzichtig bij contacten tussen ouderen vanaf 70 jaar en kinderen onder de 12 jaar.

Benader ons met vragen over de maatregelen
Op dit moment hebben we nog niet alle details van de maatregelen met zekerheid scherp. Komende dagen krijgen wij hier meer duidelijkheid over. Wij staan hiervoor onder meer in nauw contact met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ministerie van Economische Zaken. Wij zullen u zo snel mogelijk op de hoogte stellen wanneer wij meer duidelijkheid krijgen over specifieke situaties. Heeft u een concrete vraag over wat een maatregel voor uw bedrijf betekent of loopt u komende periode tegen bepaalde (onduidelijke) zaken aan? Neem dan contact op met uw sectiemanager.

Onze inzet
RAI Vereniging heeft begrip dat ingrijpende maatregelen nodig zijn om het corona virus in te dammen. Het nieuwe pakket aan maatregelen raakt echter velen van u. RAI Vereniging blijft zich inzetten voor uw belangen zodat u uw activiteiten zo goed en veilig mogelijk kunt continueren en de eventuele impact zoveel mogelijk beperkt wordt. Het is van groot economische en sociaal belang dat Nederland in beweging blijft.

Meer informatie over de persconferentie en maatregelen kunt u ook teruglezen op Rijksoverheid.nl