Corona update voor de mobiliteitssector

14 januari 2022

Vanavond heeft het Kabinet in een persconferentie een eerste versoepeling van de huidige lockdown aangekondigd. Hierbij willen wij u informeren over welke nieuwe maatregelen er worden genomen, de eventuele effecten voor u als ondernemer en de inzet van RAI Vereniging.

Maatregelen
De nieuwe maatregelen gaan in op zaterdag 15 januari om 5:00 uur. Ze gelden in ieder geval tot dinsdag 25 januari.

Maatregelen en dringende adviezen
Hieronder vindt u een opsomming van de informatie die wij voorafgaand aan de persconferentie vanmiddag hebben ontvangen. Aan dit schema kunnen geen rechten worden ontleend. Het is gebruikelijk dat in de komende dagen eventuele regels nog bijgesteld kunnen worden. Uiteraard informeren wij u hier direct over.

Specifieke maatregelen die u (mogelijk) raken:

• Winkels en showrooms zijn weer vrij toegankelijk voor klanten, tot 17:00. Dit betekent dat de live verkoop van fietsen, motoren, scooters en auto’s weer kan opstarten.
  • Winkels/ showrooms mogen maximaal 1 klant tegelijk per 5m2 in de winkel/showroom ontvangen.
  • Iedereen houdt hierbinnen 1.5m afstand en draagt een mondkapje.
  • Locaties voor reparatie en onderhoud van voertuigen vallen onder essentiële infrastructuur. Voor hen verandert er niets ten opzichte van de vorige persconferentie. Dat betekent dat deze instellingen hun werkzaamheden kunnen voortzetten en de normale werktijden kunnen blijven aanhouden.
  • Het afleveren of inleveren van (nieuwe) voertuigen in de showroom of de winkel is weer mogelijk.
  • Dat geldt ook voor proefritten.
  • De dienstverlening van de RDW, zoals registraties en (APK) keuringen blijven doorgaan.
  • Het thuiswerkadvies blijft van kracht: ‘werk thuis. Kan dat niet: houd op het werk altijd 1,5 meter afstand en als dat niet kan, draag een mondkapje.

Quarantaineregels

De versoepelingen hebben gevolgen voor de toename van het aantal besmettingen. Om een te grote ontwrichting van de samenleving te voorkomen en werknemers massaal thuis komen te zitten, worden de quarantaine regels versoepeld:

• Iedereen die na 1 januari een besmetting heeft doorgemaakt of minimaal een week geleden is geboosterd (derde prik), hoeft niet meer in quarantaine op moment dat een huisgenoot is besmet.
  • Mensen met een cruciaal beroep hoeven niet thuis te blijven als een huisgenoot positief is. Deze werknemers mogen dan zelf geen klachten hebben, moeten iedere dag een zelftest doen en na dag 5 een pcr-test.

• De groepsgrootte buiten en binnen gaat naar maximaal 4 personen.
  • Ga maximaal 1 keer per dag op bezoek.
  • Voor iedereen geldt: blijf zoveel mogelijk thuis.
  • 1,5 meter afstand is verplicht voor alle volwassen vanaf 18 jaar.
  • Ga je bij anderen op bezoek of ontvang je bezoek? Doe dan een zelftest.
  • Wees extra voorzichtig bij contacten tussen ouderen vanaf 70 jaar en kinderen onder de 12 jaar.
  • Het dragen van medische mondmasker (type 2) wordt aanbevolen op plekken waar afstand houden moeilijker is.

Benader ons met vragen over de maatregelen
Op dit moment hebben we nog niet alle details van de maatregelen scherp. Komende dagen krijgen wij hier meer duidelijkheid over. Wij staan in nauw contact met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Wij zullen u zo snel mogelijk op de hoogte stellen wanneer wij meer duidelijkheid krijgen over specifieke situaties. Heeft u een concrete vraag over wat een maatregel voor uw bedrijf betekent of loopt u komende weken tegen bepaalde (onduidelijke) zaken aan? Neem dan contact op met uw sectie manager.

Onze inzet
RAI Vereniging is blij dat de versoepelingen winkelen weer mogelijk maakt. Face-to-face contact met de klant is voor de retail van groot belang bij het adviseren en verkopen van onder meer personenauto’s, fietsen, snor- en bromfietsen, motoren en accessoires. Ook onderstrepen wij het belang van deskundige voorlichting voor veel geavanceerde mobiliteitsproducten, zoals personenauto’s die tegenwoordig steeds vaker voorzien zijn van allerlei rijtaakondersteunende en veiligheidsbevorderende (ADAS)-systemen. Die vragen om uitgebreide uitleg. Hetzelfde geldt voor consumenten die voor het eerst een elektrische auto aanschaffen. Ook dat vergt de nodige uitleg door de verkoper, om veilig gebruik te verzereken.

De sector heeft afgelopen jaar laten zien dat op basis van strikte coronaprotocollen winkelen op afspraak veilig kan. Wij zien deze stap als een belangrijke stap naar het volledig openstellen van onze samenleving. Het is van groot economische en sociaal belang dat Nederland in beweging blijft.

Meer informatie over de persconferentie en maatregelen kunt u ook teruglezen op Rijksoverheid.nl