Europese automarkt 2,4 procent lager in 2021

19 januari 2022

In de EU zijn vorig jaar 9,7 miljoen personenauto’s verkocht, 2,4 procent minder dan in 2020, zo maakte ACEA bekend.

In de meeste lidstaten liepen de procentuele verkoopverliezen in december op met dubbele cijfers: Duitsland (-26,9), Italië (-27,5%), Spanje (-18,7%) en Frankrijk (-15,1%). De Nederlandse markt zag de teller in de laatste maand van het jaar teruglopen met 15,6 procent tot 35.708 auto’s.

Drie landen in de plus

Het negatieve sentiment, hoofdzakelijk veroorzaakt door het aanhoudende tekort aan microchips, zorgde voor een krimp (-2,4%) over heel  2021. Dat neemt niet weg dat drie van de vier grootste EU-markten in de plus bleven: Italië (+5,5%), Spanje (+1,0%) en Frankrijk (+0,5%). De Duitse markt verzwakte verder met een teruggang van 10,1 procent. Het cumulatieve verkoopcijfer in Nederland kwam uit op 322.831 eenheden (-9,2%).

Download hieronder het persbericht van ACEA.

Correctie verkopen zware- en lichte bedrijfswagens

Afgelopen week hebben RAI Vereniging en BOVAG de bedrijfswagenregistraties van zowel zware- als lichte bedrijfswagens gepubliceerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het RDC systeem waarbij voor de zware bedrijfswagens wordt gefilterd op ‘vrachtwagens’. In deze  ‘vrachtwagen’ registraties zitten echter ook de autobussen verwerkt. Een aantal van u merkte dit terecht op. Het gaat in totaal om 338 autobussen in 2021 op een totaal van 12.082 zware bedrijfsvoertuigen. De verkoop van volledig elektrische vrachtwagens kwam in 2021 uit op 67 stuks, vergeleken met 39 exemplaren in 2020.

Download hieronder ook de verkoopcijfers lichte- en zware bedrijfswagens 2021