Tussenstand: ‘nieuwe’ bijtellingsregeling fiets van de zaak ruim twee jaar oud

10 juni 2022

Sinds 1 januari 2020 is er een nieuwe bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak. Die regeling biedt werkgevers extra mogelijkheden om fietsen naar en voor het werk te faciliteren en te stimuleren. De regeling is twee jaar oud; voor Tour de Force reden voor een tussenstand.

De fiets verdient een serieuze positie in het mobiliteitsbeleid van een werkgever. De fiets past in een groeiende behoefte van duurzaam zakelijk reizen en bij de groeiende aandacht voor gezondheid en vitaliteit.

Positieve aspecten van het fietsen naar het werk:

  • De fiets is snel, vaak net zo snel of sneller dan de auto, met name in een stedelijke omgeving.
  • Fietsen is gezond: fietsende 55-plussers hebben het immuunsysteem van 20-jarigen.
  • Fietsen is duurzaam, geen uitstoot van CO2, fijnstof of andere schadelijke stoffen.
  • De fiets neemt minder parkeerruimte in beslag dan een auto.

Fiets van de zaak
Een werkgever mag een fietsende medewerker een onbelaste kilometervergoeding geven voor woon-werkverkeer én voor zakelijke ritten van maximaal €0,19 per kilometer. Men mag de werknemer ook een vergoeding geven om zelf een fiets aan te schaffen. Daarvoor geldt een fiscaal vriendelijk afhandeling via de WKR of via het brutoloon.
Verder kan de werkgever een medewerker een lening geven voor de aanschaf van een fiets, die de werknemer bijvoorbeeld terugbetaalt via de €0,19 reiskostenvergoeding.

Voor werkgevers die werknemers ‘gratis’ een fiets van de zaak ter beschikking willen stellen, bestaat sinds 1 januari 2020 een nieuwe bijtellingsregeling. De fiets van de zaak wordt ook wel de leasefiets genoemd (net zoals we de auto van de zaak ook wel leaseauto noemen). In het geval van een fiets van de zaak, koopt of leaset de werkgever de fiets en stelt deze ter beschikking aan de medewerker. De fiets blijft dus eigendom van de leasemaatschappij of van de werkgever en niet van de werknemer.

Voordelen fiets van de zaak:

  • Duurdere fietsen komen binnen handbereik.
  • Alternatief voor de leaseauto.
  • Makkelijk te combineren met de auto van de zaak.
  • Gemak.
  • Spreiding van kosten.

Voor een werkgever die geen reiskosten van fietsende medewerkers vergoedt, is een fiets van de zaak in theorie interessant voor iedere medewerker die op fietsbare afstand woont. Een fietsbare afstand is tot zo’n 7,5 kilometer voor een gewone fiets, tot 15 kilometer voor een e-bike en tot 20 kilometer voor een speed pedelec. Voor een medewerker die toe is aan een nieuwe fiets, is een fiets van de zaak bijna altijd een interessante optie, aldus de publicatie.

Kritische kanttekening
Aan de regeling zitten nogal wat haken en ogen, zo blijkt uit de kennisbrochure van Tour de Force. De fiets van de zaak is soms niet interessant voor werknemers die nu al een onbelaste reiskostenvergoeding krijgen voor hun reizen op de fiets. Die reiskostenvergoeding komt namelijk te vervallen voor de dagen dat ze met de leasefiets naar het werk komen. Op die manier kan die werknemer behoorlijk wat geld mislopen. Een kwestie van rekenen dus, en ook goed om te weten dat BOVAG en RAI gezamenlijk hard werken om dit (bijvoorbeeld via een vast forfait waarbij de werknemer naast een leasefiets toch (deels) gebruik kan blijven maken van de onbelaste kilometervergoeding) eenvoudiger en daarmee aantrekkelijker te maken.

Download de kennisbrochure van Tour de Force.