Nederland proeftuin voor inzet EV’s als virtuele energiecentrale

4 juli 2022

Het nieuwe Europees samenwerkingsproject SCALE gaat onderzoek doen naar het onbenutte potentieel van elektrische voertuigen en hernieuwbare energie.

In Nederland worden in de regio Utrecht 500 bi-directionele elektrische auto’s ingezet als ‘virtuele energiecentrale’. In Eindhoven onderzoekt SCALE de optimale combinatie van heavy duty laden en ontladen van e-trucks langs de snelweg gecombineerd met opwek uit zonnepanelen en opslag in statische batterijen. In Rotterdam en Utrecht is het slim laden van light electric vehicles onderwerp van het project.

Duurzaam energie-ecosysteem
In SCALE werken autofabrikanten als Hyundai, Renault, SONO, Polestar en VDL onder leiding van het Nederlandse kennis-en innovatiecentrum ElaadNL, samen met universiteiten, kennispartners, e-Mobility Service Providers zoals: We Drive Solar, laadpaalfabrikanten als ABB, netbeheerders, consumentenverenigingen en overheden (gemeente Utrecht). Deze partijen bundelen hun krachten om het slim opladen en terug laden van elektrische voertuigen te verkennen en te testen. Zo draagt het project bij aan de ontwikkeling van een ​​nieuw duurzaam energie-ecosysteem dat optimaal gebruikmaakt van de flexibiliteit die elektrische voertuigen bieden.

Slimme laadconcepten
SCALE heeft een strategische opdracht van de Europese Commissie: het creëren van momentum en de weg vrij maken voor de Fitfor55-ambities, gedreven door de EU-strategie voor slimme mobiliteit en de EU Green Deal. Die streeft ernaar om tegen 2030 30 miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben. Die moeten onderdeel worden van een gedecentraliseerd energiesysteem dat tegelijkertijd zowel de transport- als de energiesector koolstofarm maakt. Centraal in SCALE staat dan ook de ontwikkeling van slimme laadconcepten die in staat zijn om miljoenen elektrische voertuigen in te zetten in verschillende omgevingen. Met SCALE wordt een systeemblauwdruk ontwikkeld en de randvoorwaarden inzichtelijk gemaakt voor het gebruikersgericht (slim) opladen en V2X voor Europese steden en regio's.

Sacha Boedijn
Sectiemanager Personenauto's en lichte bedrijfswagens | Zware bedrijfswagens