Geen leven zonder auto

12-01-2016

Het overgrote deel van de Nederlanders, kan zich een leven zonder auto niet voorstellen, zo blijkt uit onderzoek van RAI Amsterdam onder bezoekers van de Huishoudbeurs (20 t/m 28 februari).

De meeste ondervraagden die aangaven een bezoek aan deze beurs te brengen hebben in ieder geval één auto in hun bezit. Bij gezinnen met kinderen is er in 46 procent van de gevallen ook sprake van een tweede wagen. ‘Gewone’ personenauto’s in een vijfdeurs uitvoering zijn daarbij het meest populair. Nederlanders rijden het vaakst in een Opel.

In meer dan tweederde (71%) van de gevallen kopen Nederlanders een tweedehands auto. Ruim vier van de tien (43%) huishoudbeursbezoekers geeft minder dan 10.000 euro uit aan een voertuig. Bij het kopen van een nieuwe auto kiest 79 procent voor airconditioning, 59 procent voor elektrische ramen en op de derde plaats volgt de trekhaak met 35 procent. De favoriete autokleur is zwart.

Promotie private lease
LeasePlan is in 2016 de hoofdsponsor van de Huishoudbeurs. De leasemaatschappij heeft hiervoor gekozen aangezien private leasen steeds vaker de interesse heeft van het brede publiek en in het bijzonder van vrouwen.

Uit het Huishoudbeurs-onderzoek blijkt echter dat veel bezoekers het begrip private lease wel kennen, maar niet exact weten wat het inhoudt. Onze klanten geven aan dat private lease voelt als ‘een auto zonder de zorgen van een auto’, zegt Martijn Versteegen van LeasePlan Nederland. “Je komt niet voor vervelende verrassingen te staan bij onderhouds- en reparatiekosten. Ook bandenwissel, verzekering, wegenbelasting en pechhulp zijn inbegrepen. We willen privé leasen van een auto voor iedereen toegankelijk te maken. We merken dat er vaak nog te weinig kennis is over hoe het precies werkt en wanneer private lease een goed alternatief is voor het rijden in een eigen auto. Daarom willen we bezoekers van de Huishoudbeurs uitgebreid kennis laten maken met het concept. Welke merken en modellen we aanbieden, is nog een verrassing.”