Nieuwe promotiecampagne Keurmerk Laadkleppen (LPK)

12-01-2016

Afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging is, samen met CarrosserieNL, beide initiatiefnemer van het LPK-keurmerk, een promotiecampagne gestart om de voordelen van dit keurmerk voor laadkleppen en personenliften bij alle belanghebbenden breed onder de aandacht te brengen.

De belangrijkste uiting van de campagne is de LPK-krant die aan alle LPK-bedrijven en vervoerders die gebruikmaken van laadkleppen of personenliften is gestuurd.

Sinds de introductie van het LPK-keurmerk ruim 10 jaar geleden is dit initiatief uitgegroeid tot een begrip in de branche. Volgens Remco Tekstra, secretaris afdeling Speciale Voertuigen, worden jaarlijks inmiddels ruim 13.500 LPK-keuringen verricht. Dat gebeurt bij de ongeveer 330 bedrijven die veelal lid zijn van CarrosserieNL of afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging.

LPK-check via website
Tekstra legt uit dat regelmatig controleren en onderhouden van laadkleppen en personenliften conform de Arbo-wet verplicht is. “Voor deze jaarlijkse verplichte keuring, alsmede voor onderhoud en reparatie, kunnen gebruikers zoals taxi-, transportbedrijven of fleetowners, terecht bij een van onze gecertificeerde keuringsinstanties. Op de website www.lpk.nl, die in het kader van de campagne eveneens een flinke opfrisbeurt heeft gekregen, is alle informatie over LPK en de keurende bedrijven te vinden.” Daar is nu ook aan de hand van het kenteken van het voertuig te checken of deze recent een LPK-keuring heeft ondergaan, een handige extra voor voertuigeigenaren, werkgevers maar ook voor werknemers die willen checken of ze met veilige spullen werken.

Voorkeur voor veiligheid
Tekstra zegt met de campagne, die als motto heeft ‘Voorkeur voor veiligheid’, het belang van een jaarlijkse inspectie en goed onderhoud opnieuw scherp op het netvlies van de gebruikers te willen krijgen. Met als doel het aantal jaarlijkse LPK-keuringen door de achterban verder vergroten. “Want alleen op die manier is de veiligheid van gebruikers optimaal gewaarborgd.”

In de LPK-krant, die in een oplage van ruim 60.000 stuks wordt verspreid, komen alle partijen die te maken hebben met laadkleppen of personenliften aan het woord. Tekstra: “Op die manier krijgt iedereen een goed overzicht van alle directbetrokkenen: van keurmeester tot klant. Bovendien willen we in deze krant nog eens extra benadrukken dat deze wettelijk verplichte LPK-keuring tal van zaken voorkomt waarop een ondernemer totaal niet zit te wachten. Denk daarbij aan stilstand door gebreken, persoonlijke ongevallen en –letsel, juridische nasleep en schadeclaims, getouwtrek met verzekeraars, schade aan bijvoorbeeld materiaal van klanten, alsmede tijdverlies en imagoschade.”