De toekomst is aan individuele en gezonde mobiliteit

27 januari 2021

De politiek laat kansen liggen om de groeiende behoefte aan meer gezonde mobiliteit te ondersteunen en te bevorderen, vindt algemeen voorzitter Steven van Eijck in het Jaaroverzicht 2020 van RAI Vereniging. Om de vergroening van het wagenpark te versnellen moet de overheid naar zijn oordeel duurzame, zuinige en schone auto’s veel toegankelijker maken.

‘We moeten weer zo snel mogelijk terug naar het visionaire scenario waarin Nederland, zowel nationaal als internationaal, een koppositie inneemt als het meest duurzame mobiliteitsland.’ Zijn oproep aan het volgende kabinet luidt: benoem een minister voor Gezonde Mobiliteit.’

Grillige automarkt

De coronacris zorgde voor een uiterst grillig verloop van de autoverkopen in Nederland met dalingen die vergeleken met 2019 tot 25 procent opliepen. In 2020 kwam de markt uit op een volume van 356.000 eenheden, tegen nog 446.114 stuks in 2019. Hoewel de nieuwverkopen pas op de plaats maakten, was sprake van een ‘booming business’ in de handel van gebruikte auto’s. Aangezwengeld door de overstap van het OV naar individueel vervoer, floreerde de niet via het officiële handelskanaal lopende parallelle import. Van Eijck: ‘dat is natuurlijk dramatisch voor een land dat wil vergroenen en verduurzamen.  Hoe kun je nu de transitie maken naar autonoom rijden en connected drive met een wagenpark dat inmiddels gemiddeld 11,5 jaar oud is?’

Aanschafsubsidies EV’s

De sectievoorzitter noemt het een positief signaal dat het kabinet geld beschikbaar heeft gesteld om elektrisch rijden te stimuleren. Alleen schoot dat budget van 10 miljoen euro schromelijk tekort, aangezien die subsidiepot al binnen een paar weken leeg was. ‘Dan houd je consumenten die groener willen gaan rijden, inclusief de snel uitdijende groep die kiest voor private lease, een spreekwoordelijke worst voor. Bovendien is het budget voor 2021 inmiddels nagenoeg geheel uitgeput waarmee het één van de meest bizarre subsidieregelingen is geworden die wij in Nederland kennen.’

Het kabinet moet, vindt hij,  zo snel mogelijk een besluit nemen om meer budget vrij te maken voor de particuliere aankoopsubsidie van nieuwe EV’s. Verder stelt hij voor de vergroening van het wagenpark een impuls te geven door de aanschafsubsidies op volledig elektrische auto’s te verbreden met zuinige (plug-in) hybrides en/of een tijdelijke verlaging van de BTW.

Minister voor Gezonde Mobiliteit

Van Eijck herhaalt dat de politiek meer moet doen om de behoefte van reizigers die zich gezond en individueel willen verplaatsen te ondersteunen. ‘De auto is de oplossing en niet het probleem. Als de overheid dat niet inziet of erkent, dan staat zij met de rug naar de samenleving. ‘

Autofabrikanten doen er volgens hem werkelijk alles aan om hun voertuigen te elektrificeren en tegen voortdurend lagere prijzen aan te bieden. ‘Alleen blijft die vermaledijde aanschafbelasting (BPM) een enorm obstakel om het verduurzaamheidsproces te versnellen. Onze oproep aan het volgende kabinet is daarom dat er een minister komt voor ‘Gezonde Mobiliteit. Die portefeuille dient alles te omvatten: luchtkwaliteit, lichtkwaliteit, geluidsoverlast, fijnstof en ga zo maar door. We moeten zo snel als mogelijk is weer terug naar het visionaire scenario waarin Nederland, ook internationaal, wordt gepositioneerd als hét land met de meest duurzame mobiliteit.’


Downloads