Nederland Europees koploper e-bikes

13-01-2015

In Europa zijn in 2013 zo’n 900.000 e-bikes verkocht. Dit betekent dat 1 op de 20 verkochte fietsen in de EU een elektrische fiets is. In Nederland ligt die verhouding op 1 op 5, waarmee ons land met afstand Europees koploper is.

koploper e-bikes

De verkoop van fietsen in de EU is in 2013 gestabiliseerd op een niveau van bijna 20 miljoen eenheden, zo blijkt uit Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2014/2015, een gezamenlijke uitgave van RAI Vereniging en BOVAG.

1 op 5
In diezelfde editie valt te lezen dat de Europese verkoop van Het aandeel van e-bikes op dit totaal ongeveer 900.000 exemplaren bedraagt. De verschillen per land zijn echter groot. Zo staat Duitsland in absolute aantallen verkochte elektrische fietsen weliswaar bovenaan, maar afgezet tegenover het totale marktvolume komt het aandeel van de e-bike bij onze oosterburen niet hoger dan 1 op de 10 verkochte fietsen. In Nederland ligt die verhouding twee maal zo hoog en is 20 procent van alle aangeschafte fietsen een e-bike.

Fietsverkiezingen
Sterk daarbij in opkomst is de elektrische fiets met extra krachtige trapondersteuning ('speed pedelec'). Tijdens de komende Nationale (E-)Bike Testdagen / FietsVAK dag wordt dan ook niet toevallig voor het eerst de Speed E-Bike van het Jaar verkozen, als uitbreiding op de al bestaande verkiezingen E-bike en Fiets van het Jaar. Ook worden dan de belangrijkste innovaties op fietsgebied onderscheiden met een Fiets Innovatie Award.

In ons land worden jaarlijks ruim 1 miljoen nieuwe fietsen aangeschaft, waarmee Nederland op de Europese verkoopranglijst een zevende plaats inneemt.