Scoren met EV’s

15-02-2016

Nederland is, na de VS en Noorwegen, het derde EV-land. In 2015 was het aandeel van EV’s in de verkopen 10% en in december zelfs 25%. Dat was mede te danken aan de in totaal 4 miljard euro die de 90.000 zakelijke EV rijders de afgelopen jaren ontvingen (45.000 euro per voertuig), stelt EV Trendwatcher Vincent Everts als gastcolumnist in GO!Mobility. Nu zijn, vindt hij, de consumenten aan de beurt.

Vincent Everts VER

Volgens Everts in zijn column in GO!Mobility is de helft van de consumenten bereid een EV aan te schaffen als de prijs gelijk is als die van een benzineauto. De komende drie jaar is de aanschaf van een vergelijkbare EV echter nog steeds 7.000 euro duurder dan een benzineauto. "Maar stel dat de overheid voor een periode van drie jaar 20.000 consumenten die een echte EV aanschaffen een subsidie van 7.000 euro zou geven?" Dan kost dat, rekent hij voor, per saldo een half miljard euro. "Dat is acht maal zo weinig als in de periode 2011–2014. Een win-win situatie dus."

Actie nodig politiek
Everts zegt zich met de Vereniging Elektrische Rijders en samen met de hele autowereld in te spannen om de politiek in te laten zien dat het stimuleren EV’s voor particulieren de juiste, goedkope tweede stap is om elektrisch rijden in Nederland in een hogere versnelling te brengen. “Wij gaan hier als land mee scoren als we nu door blijven gaan. De politiek moet dus in actie komen en de juiste maatregelen nemen.”

Trends
Everts ziet op het gebied van elektrisch rijden een aantal trends. Zo verwacht hij dat met de daling van de batterijpakketten, die jaarlijks 15 procent goedkoper worden, er vanaf 2018 full EV middenklasse auto’s op de markt zullen komen voor een prijs van 35.000 euro met een reikwijdte van 320 kilometer of meer. In 2021 verschijnen er e-cars met een prijskaartje van 25.000 euro en in 2025 is 50 procent van de nieuwe auto’s volledig elektrisch. Na 2021 komen nieuwe type batterijen die een nog grotere actieradius bieden.

Autonoom rijden standaard
Ten slotte voorspelt hij dat deze auto’s vanaf 2020 volledig autonoom zullen kunnen rijden. “In 2025 is dit net zo standaard als een airbag of abs. In 2035 is de meerderheid van het wagenpark elektrisch en autonoom rijdend. Auto’s zullen dan niet meer het grootste deel van de tijd stilstaan, maar dan door iedereen worden verhuurd of gehuurd via carsharing en ridesharing. Dit betekent dat we nog slechts minder dan de helft van de auto’s nodig hebben. Tweederde van alle automerken zal verdwijnen met grote gevolgen voor de branche”, aldus de trendwatcher.