Autodiefstal naar laagterecord

17-03-2015

Sinds het jaar 2000 is het aantal gestolen personenauto’s in ons land nog niet zo laag geweest. Volgens de nieuwste cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) werden er het afgelopen jaar 10.712 aangiften van gestolen auto’s gedaan, bijna 57 procent minder dan in 2000.

autodiefstal

Titus Visser, directeur van AVc geeft als een van de verklaringen voor de zich voortzettende daling dat de jarenlange samenwerking tussen partijen bij de aanpak van voertuigcriminaliteit vruchten blijkt af te werpen. “We maken uit de cijfers op dat veel autofabrikanten hun nieuwste modellen weer beter hebben beveiligd tegen diefstal.”

Aangiftepunt Voertuigdiefstallen
Ook een snelle registratie van gestolen voertuigen noemt hij in dit kader van belang. “Politie, RDW en verzekeraars hebben samen een Aangiftepunt Voertuigdiefstallen ingericht. Hierdoor staat een gestolen voertuig binnen een of twee uur na de telefonische melding door de eigenaar al geregistreerd in alle bestanden en kan de opsporing direct beginnen. Dit gaat ons helpen, meer gestolen voertuigen terug te vinden.” AVc verwacht ook dat voertuigdiefstal hierdoor minder aantrekkelijk wordt voor criminelen.

Voertuigvolgsystemen
Het aantal gestolen bestelwagens daalde in 2014 met 11 procent tot 2.224 eenheden, terwijl dat van zware vrachtwagens met zelfs 15 procent terugliep tot 159 stuks. Verder wisselden er 1.753 motorfietsen onvrijwillig van eigenaar (-11%). Het aantal diefstallen van scooters nam het afgelopen jaar nog wel tot met 1 procent tot 14.693 exemplaren. De Stichting AVc verwacht een positieve invloed van de toenemende inbouw van volgsystemen, waar ook enkele grote tweewielerverzekeraars gunstige polisvoorwaarden aan verbinden.