Van Eijck: ‘tandje erbij voor fietsbeleid overheid’

17-03-2015

De Nederlandse overheid mag, als het gaat om het (fiscale)fietsbeleid, wat Steven van Eijck betreft best een tandje bij schakelen. ‘E-bikes kunnen tegenwoordig al 45 km/u rijden. Waar ligt dan de grens om een bepaalde snelheid te mogen en kunnen rijden? Ik vind dat er meer moet worden gestuurd op gedrag dan op wetgeving. Hetzelfde geldt voor veiligheid. Dat wordt bepaald door het gedrag en niet door de techniek. Laat dan het gedrag leidend zijn.’

Steven van Eijck

De algemeen voorzitter van RAI Vereniging zei dit tijdens de 1e editie van de Nationale (E-)Bike Testdagen die van 28 februari tot en met 2 maart werd gehouden in Expo Haarlemmermeer.

Fiets Innovatie Awards
Tijdens de speciale Fiets Award Show reikte Van Eijck samen met Elisabeth Post (gedeputeerde Provincie Noord Holland) en Adam Elzakalai (wethouder Haarlemmermeer) de drie Fiets Inovatie Awards uit, behorende bij de meest in het oog springende productvernieuwingen in de fietsbranche: de Schwalbe Procore, de Google Glass en de Sparta ION, en de Shimano STEPS.

Fiets van het Jaar
Daarnaast werden de Batavus Zonar, de Cannondale Contro-E Headshok en de Sparta ION E-Speed uitgeroepen tot respectievelijk Fiets van het Jaar 2015, E-bike van het Jaar 2015 en Speed E-Bike van het Jaar 2015.

Bruisend
De eerste editie van de Nationale (E-)Bike Testdagen, in combinatie met de FietsVAK dag, verliep voor bezoekers en exposanten uitermate zonnig. Zo’n 7.000 bezoekers wisten de weg naar Expo Haarlemmermeer te vinden, wat heeft geresulteerd in drie bruisende dagen. Met veel testritten op het 1,5 km lange Testparcours en een goed bezocht Workshop Theater. Aanvullende activiteiten, zoals de NK Slowbiking Battle Rounds, uitreiking van de Fiets Awards en mobiele modeshows met fiets- en regenkleding, zorgden voor een extra dimensie.

Netwerkevenement
De Nationale (E-)Bike Testdagen is een nieuw fietsevenement, met een grote focus op e-bikes. Op de beurs staan grote en kleine fabrikanten, importeurs en groothandels. Aansluitend vindt FietsVAK dag plaats, hét jaarlijkse netwerkevenement dat uitsluitend toegankelijk is voor de fietsvakhandel.

Het evenement is georganiseerd door Amsterdam RAI onder auspiciën van RAI Vereniging en geeft een uitgebreid overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van fietsen, fietsonderdelen en -accessoires. ANWB is aangesloten als partner voor de consumentendagen en vakblad Tweewieler voor de vakdag.