AutoRAI 2015 van start met nieuw uniek beursconcept

13-04-2015

Het zijn geen peperdure stands die als megalomane paleizen de consumenten naar AutoRAI 2015 moeten lokken. Met een substantieel kostenbesparende formule van uniforme standbouw, die tevens volop ruimte biedt aan het onderscheidend vermogen van de exposanten, wil Amsterdam RAI zich op de internationale beursagenda profileren.

Steven van Eijck AutoRAI 2015

Tegelijkertijd moet dit concept bezoekers een mooie, objectieve en niet verstorende vergelijkingsmogelijkheid aanreiken, zegt Steven van Eijck, algemeen voorzitter van RAI Vereniging.

"Op de beursvloer draait het om emotie. Mensen gaan auto’s beleven. Pas bij 300.000 bezoekers zijn we tevreden."

Steven van Eijck windt er, als voorman van RAI Vereniging en voorzitter van het Tentoonstellingscomité AutoRAI 2015, geen doekjes om. In de nieuwste editie van GO!Mobility Magazine, dat als thema draagt ‘Beurzen en tentoonstellingen’, zegt hij er alles aan te doen om ’s lands grootste autoshow tot een succes te maken.

Opening Rutte
Zijn inspanningen hebben er, in de aanloop naar de beurs, toe geleid dat nagenoeg alle auto-importeurs aan boord zijn gestapt en dat sprake is van een vrijwel complete dekking van de nationale automarkt op de beursvloer. Hij ging zelfs zo ver om voor WNL, de nieuwe omroep voor hard werkend Nederland, de ‘Voicemail van Mark Rutte’ in te spreken en hem uit te nodigen om ‘dit grootste evenement waar 300.000 kiezers op af komen’ te openen en al die mensen op te roepen een nieuwe auto aan te schaffen. Dat geeft de economie immers een enorme boost. Een aanbod dat de minister-president in dank heeft aanvaard.

Uniforme standbouw
Volgens Van Eijck heeft RAI Vereniging, samen met Amsterdam RAI en in nauw overleg met de auto-importeurs, besloten te breken met de wedloop naar mooiere, grotere en duurdere stands. ‘Het voortdurend blijven denken in de overtreffende trap en het steeds maar weer groots en meeslepend blijven uitpakken, zoals dat gebeurt in Detroit, Parijs, Geneve of Brussel, is in onze optiek in deze veranderende wereld niet meer houdbaar en wenselijk. "Voor ons reden om een alternatief te ontwikkelen dat passend is bij deze economische situatie en aansluit bij wat de consument wil. Namelijk gewoon auto’s met elkaar kunnen vergelijken en wellicht niet teveel te worden afgeleid. Dit heeft geresulteerd in een concept van uniforme standbouw."

Self fulfilling prophecy
Daarnaast wijst hij op de substantiële besparingen die hier uit voortvloeien. ‘Het betekent dat exposanten nog slechts een fractie betalen in vergelijking met de halve paleizen die in het verleden werden neergezet.’ Over zijn wensen ten aanzien van de afloop van de beurs schetst Van Eijck een soort ‘self fulfilling prophecy’. "Mensen moeten na hun bezoek aan de AutoRAI met een glimlach op hun gezicht thuis komen. Als ze dan vervolgens een nieuwe auto kopen geeft dat de economie een flinke stimulans, het is goed voor de luchtkwaliteit én de veiligheid op de weg. En als dat vliegwiel eenmaal goed op gang is gekomen komt ook de economie vanzelf in een hogere versnelling. Dan kan de branche weer nieuwe modellen gaan produceren en extra gaan investeren in de modernste technieken en voordat iedereen het beseft komt AutoRAI 2017 alweer in beeld."