‘BedrijfsautoRAI is investering in de toekomst’

13-04-2015

In de aanloop naar de BedrijfsautoRAI 2015 (20 t/m 24 oktober) overheerst het optimisme. Voor de branche zijn namelijk economisch betere tijden aangebroken, zeggen Pieter-Bas Broshuis en Ron den Engelsen, beiden lid van het Tentoonstellingscomité BedrijfsautoRAI (BAR) in de nieuwe editie GO!Mobility van RAI Vereniging.

BedrijfsautoRAI

Zij zien grote verschillen met editie 2012. De focus ligt niet langer uitsluitend op trucks, maar op de transportoplossingen. Zo krijgt het innovatieve trailercollectief een centrale plaats in de Europahal. Verder is de hele opzet compact en (kosten)efficiënt. Zowel Broshuis als Den Engelsen zien de BedrijfsautoRAI niet als een kostenpost, maar als een investering in business voor de komende jaren.

Alle truckmerken present
De belangstelling voor deelname aan de BedrijfsautoRAI verloopt voorspoedig. Met nog ruim 6 maanden te gaan is al 70 procent van het totale vloeroppervlak van bijna 40.000 m2 verkocht. Alle grote truckmerken doen mee. Hetzelfde geldt voor het trailercollectief, een belangrijke drager van de beurs, waarvoor zich inmiddels 25 deelnemers hebben ingeschreven. Waaronder grote namen als Broshuis, D-Tec, GS Meppel, Heiwo, Jumbo/Groenewegen, Knapen, Kraker Trailers, Nooteboom, Pacton, Van Eck, Veldhuizen etc. Ook het segment onderdelen en accessoires met vooraanstaande spelers als Groeneveld Lubrication Systems, Thermo King, ZF en Cargotec/Hiab is ruimschoots vertegenwoordigd.

Centraal trailercollectief
Pieter-Bas Broshuis, algemeen directeur van trailerbouwer Broshuis, noemt het een goede zaak dat de beursvloer anders is ingericht. “De oppervlakte is dusdanig overzichtelijk, waarbij de trucks niet geconcentreerd, maar verspreid tussen de andere exposanten staan. De trucks vormen, samen met het trailercollectief, de basis. Die werken als een magneet op de rest, zoals alle onderdelen en accessoires, laad- en lossystemen, de opbouwindustrie, koelwagens, banden- en assenfabrikanten, telematica- en veiligheidssystemen en ga zo maar door. Bezoekers kunnen zich zo als in een groot ‘warenhuis’ oriënteren op alles wat er in de sector omgaat.”

Geen wedloop in m2
Wat de beurs volgens Ron den Engelsen, lid van de Board of Management van de Groeneveld Groep, met name vergeleken met de editie in 2007 zo anders maakt is dat veel exposanten toen klaagden over de hoge kosten. “Sinds in 2012 is gestart met het concept van uniforme standbouw, zijn de kosten echter drastisch gedaald.”
Broshuis beaamt dat: “Voor 2015 is afgesproken dat de truckfabrikanten allemaal maximaal 800 m2 mogen afnemen en de trailerbouwers maximaal 200 m2. Er vindt dus geen wedloop meer in m2 plaats, er is geen hoogbouw meer en geen bling bling. Voor ons heeft dat geresulteerd in gemiddeld 60 procent minder kosten ten opzichte van 2007.”