E-bike stuwt omzet fietsbranche

18-04-2016

‘De fietsbranche heeft op alle fronten de wind mee en we kijken positief vooruit’. Met die woorden gaf Wouter Jager, voorzitter afdeling Fietsen van RAI Vereniging, de aftrap van het Tweewieler Congres in de Utrechtse Jaarbeurs. Volgens Jager groeide de omzet van de sector het afgelopen jaar met 1,4 procent tot 899 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de populariteit van de e-bike, waarvan er vorig jaar 276.000 werden verkocht (+23,6%).

GO!Mobility

Wouter Jager stelde vast dat het totale verkoopvolume van nieuwe fietsen in 2015 weliswaar met 6,4 procent terugliep tot 983.000 eenheden, maar dat de run op e-bikes, goed voor een derde van de verkopen, een positief tegenwicht bood. Deze ontwikkeling zorgde er immers voor dat de gemiddelde aankoopprijs inmiddels is opgelopen tot 914 euro (+ 8,3%). Bij de vakhandel ligt dit gemiddelde zelfs nog hoger, namelijk 1.058 euro (+8,6%). De voorzitter van afdeling Fietsen noemt het opvallend dat van steeds meer fietssegmenten e-bike varianten krijgen, van vouwfiets en racefiets tot mountainbike.

Norm speed e-bike
Veel potentie zegt Jager te zien in de speed pedelec. Werden er in 2014 ongeveer 2.500 speed e-bikes verkocht, in 2015 waren dat er al bijna 3.600. Jager: ‘Deze ongekende stijging geeft aan welke potentie dit segment heeft, met name voor de forens. Ik verwacht dat deze categorie blijft groeien. Het is wel van belang om samen met de overheid na te denken over passende wetgeving voor dit type fiets. Als branche hebben we de verantwoordelijkheid genomen en zijn de uitdaging aangegaan om zelf met een nieuwe specifieke norm voor de speed e-bike te komen.’

Uitgangspunt daarbij is dat een berijder van een speed e-bike in de toekomst geen motorfietshelm hoeft te dragen, maar een helm die qua bescherming ligt tussen een fietshelm en een motorfietshelm. Het is de bedoeling om die norm in de loop van dit jaar te hebben opgesteld en aan de Nederlandse overheid te presenteren.