Huishoudens draaien straks op het wegennet

18-04-2016

De auto van de toekomst wordt grenzeloos populair, voorspelt Steven van Eijck, algemeen voorzitter van RAI Vereniging in zijn column in de nieuwste editie van GO!Mobility. “Die maakt namelijk van waterstof water, geeft via een coating van zonnecellen energie terug aan het elektriciteitsnet en reinigt, last but not least, de buitenlucht door middel van een ionisator via de inlaat. Het huishouden draait straks gewoon op de elektriciteit van het wegennet. Die ontwikkelingen gaan razendsnel.”

Steven van Eijck

Volgens Van Eijck zorgt ‘Internet of things’ er voor dat alles met iedereen gaat communiceren. “ITS en telematica zijn vooral in de mobiliteitssector hot. Met alle voordelen van dien, want een auto die is volgestouwd met tal van camera’s, sensoren en radarsystemen is natuurlijk veel veiliger. Wist u dat de rekenkracht van een autonoom rijdende auto gelijk is aan 150 MacBook Pro computers? De auto wordt dus een supercomputer op wielen.”

Omzetgroei accelereert
De algemeen voorzitter van RAI Vereniging wijst er op dat minister Schultz in 2012 al als een van de eersten inzag dat connectivity en digitalisering de belangrijkste trends waren. “McKinsey voorspelt in ‘Disruptive trends that will transform the automotive industry’ de komende 15 jaar een acceleratie van de mondiale omzetgroei in deze sector van 3,5 naar 6,6 triljard dollar. De omzet van aftersales neemt in dezelfde periode toe van 720 miljard naar 1,2 triljard dollar, terwijl de omzet van nieuwe diensten disruptief stijgt van 30 naar 1,5 triljard dollar.”

Gezamenlijke visie
Om al die snelle veranderingen op het gebied van nieuwe technologie en big data in goede banen te leiden, is,  stelt Van Eijck, een duidelijke visie nodig van alle betrokken partijen. “Vandaar dat RAI Vereniging jaarlijks het Mobiliteitsdiner organiseert. Dat is immers hét ideale moment om met alle betrokkenen uit de branche de toekomstige mobiliteit gestalte te geven. Met het afgelopen RAI mobiliteitsdiner en de Informele Transportraad verwacht ik dat die noodzakelijke visie snel dichterbij komt. Dan wordt mobiliteit in 2025 vooral leuk en richting 2050 nog veel mooier, schoner en veiliger. Want dan neemt de computer alle vervelende (rij)taken over en resteren alleen de leuke zaken.”