ReinigingsDemoDagen: ‘real life event’

14-04-2015

Een laagdrempelig, interactief en gratis netwerkevent, waarbij alle maatschappelijke trends en innovaties onder één dak te zien zijn. Dat is, kort samengevat, het geheim achter de succesformule van de ReinigingsDemoDagen die op 3 en 4 juni op het RDW-Testcentrum in Lelystad van start gaan.

RenigingsDemoDagen

Dit initiatief van de sectie Reinigingsvoertuigen van RAI Vereniging is volgens sectievoorzitter Lejo Bekker uniek in de wereld. ‘Er is geen enkel vergelijkbaar evenement waarbij de deelnemers hun eigen beurs organiseren.’ Jacques van Hest, secretaris van de Stichting RAI RDD en samen met 6 leden verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement, rekent voor de aanstaande editie op circa 4.000 bezoekers.

Netwerkmoment
De sectie Reinigingsvoertuigen van afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging organiseert iedere twee jaar deze speciale vakbeurs voor de afval- en reinigingssector. Al snel na de eerste editie in 2003 groeiden de ReinigingsDemoDagen uit tot een begrip bij nagenoeg iedereen die in de sector actief is, legt Van Hest in het magazine GO!Mobility uit.

“Het is bij uitstek een netwerkmoment dat aanbieders en klanten in de reinigingswereld bijeenbrengt. Bovendien kunnen bezoekers, uiteenlopend van wagenparkbeheerders, chauffeurs/machinisten, inkopers, beleidsmedewerkers van gemeenten tot en met wethouders, in een real-life situatie kennis maken de laatste ontwikkelingen en noviteiten in deze branche en de verschillende reinigingsproducten en –voertuigen zelf testen.”

Uniek concept
Lejo Bekker, in het dagelijks leven directeur van BekkerLagram, totaalleverancier van al het materieel dat wordt ingezet bij afvalinzameling, industriële reiniging, riool- en wegenreiniging, voegt daaraan toe dat de leden van de sectie Reinigingsvoertuigen - in totaal zo’n twintig bedrijven - feitelijk de programmamakers van de beurs zijn. “Zij bepalen mede de organisatorische opzet van het evenement. Dat zie je eigenlijk nergens anders ter wereld. Het belangrijkste voordeel van dit concept is dat de kosten relatief laag blijven in vergelijking tot bijvoorbeeld internationaal gerenommeerde reinigingsbeurzen als Polytech in Lyon of IFAT in München. Daar spreek je al gauw over een kostenplaatje van honderden euro’s aan standkosten per vierkante meter. Expositieruimte bij de ReinigingsDemoDagen kost niet meer dan 25 euro per vierkante meter. Dat scheelt een factor tien. En dan is de toegang voor bezoekers én het parkeren ook nog eens gratis.”

Compleet reinigingsdorp
Van Hest legt uit dat de ReinigingsDemodagen op het RDW-Testcentrum in Lelystad over 30.000 vierkante expositieruimte beschikken. Het inmiddels beproefde concept bestaat uit een centraal ontmoetingsplein waar omheen een compleet reinigingsdorp met pagode stands is gebouwd met in de periferie een uitgebreide testbaan. “

Uit eerdere evaluaties met de deelnemers kwam naar voren dat de beurs perfect aansluit bij de wensen van zowel exposanten als bezoekers. Dat wil zeggen: laagdrempelig, centraal in het land, gratis toegankelijk en het is een uitstekend netwerkmoment. Bekker: “De afgelopen editie kwamen er soms complete reinigingsdiensten tegelijk met hele bussen naar de ReinigingsDemoDagen. Als dat geen compliment voor de beurs en de organisatoren is, dan weet ik het niet meer.”