Tech-Days: deeltjesversneller voor toeleveranciers automotive industrie

13-04-2015

Dat de Nederlandse automotive toeleveranciers op het gebied van voertuigtechnologie en innovatief vermogen een voortrekkersrol in de wereld vervullen en baanbrekend bezig zijn, is vaak nog onvoldoende bekend. Gezamenlijk zijn zij jaarlijks goed voor een mondiale omzet van zo’n 80 miljard euro.

Eddy van der Vorst

Om de Nederlandse expertise zo breed mogelijk op het netvlies van OEM’s te krijgen organiseert het RAI Industrie Platform, sinds een jaar speciale “Made in Holland Tech Days”. ‘Het blijkt een uitstekende formule om de toeleveranciers in de spotlight te zetten en hen op hoog niveau in contact te brengen met potentiële klanten’, zegt voorzitter Eddy van der Vorst in het magazine GO!Mobility.

Van der Vorst is sinds twee jaar actief als voorzitter van het RAI Industrie Platform, dat alle in Nederland gevestigde internationaal opererende automotive toeleveranciers vertegenwoordigt.

De oud-commercieel directeur van Inalfa Roof Systems kwam, na een grondige analyse van de branche en het in kaart brengen van de verschillende behoeftes, tot de conclusie dat er bij veel van de aangesloten leden van het platform onvoldoende contacten aanwezig waren om door te dringen bij de bestuurslagen op de hoogste niveaus van OEM’s.

Eendagsexpo
“Zij laten”, vervolgt hij, “daarmee marktpotentie liggen. De vraag was dus: hoe zetten we de bij de toeleveranciers aanwezige kennis en kunde internationaal beter op de kaart? Dat vormde voor het RAI Industrie Platform de aanleiding voor het organiseren van een serie ‘Made in Holland Tech-Days’, inmiddels in samenwerking met AutomotiveNL en NEVAT.”

De basis van dit inmiddels succesvolle concept bestaat uit een soort ”eendagsexpo” bij een autofabrikant, waarbij iedere deelnemer zijn of haar innovaties kan presenteren. Medio 2014 vond op het hoofdkantoor van BMW in München de eerste Tech-Day plaats. Tot de in totaal 15 deelnemers behoorden tal van grote spelers, waaronder Philips Automotive Lighting, AKZO, DSM, Apollo Vredestein, Polynorm Voestalpine, NXP en TomTom.

Meer business
Eind vorig jaar was het RAI Industrie Platform te gast op het hoofdkantoor van Toyota Europe in Brussel waar met een delegatie van 30 personen, inclusief de Raad van Bestuur van de grootste Japanse autofabrikant, werd gedineerd bij de Nederlandse ambassadeur. En op 29 en 30 april vindt alweer een Tech-Day plaats bij Jaguar/Land Rover in het Heritage Museum in Gaydon (UK).

Dit is voor automotive toeleveranciers een belangrijke speler, benadrukt Van der Vorst. “Jaguar/Land Rover gaat namelijk drie nieuwe fabrieken bouwen. Eén in China, één in Brazilië en één in de V.S. Met als doel de productie te verdubbelen naar één miljoen voertuigen. Zij staan open voor Nederlandse toeleveranciers. Enerzijds vanwege hun technologische voorsprong, maar ook omdat die bereid zijn de OEM’s overal ter wereld te volgen.”

Stella solar
Van der Vorst bevestigt dat, hoewel het om langlopende processen gaat, alles er op wijst dat de ‘Made in Holland Tech-Days’ meer business bij de toeleveranciers genereren. Dat blijkt volgens hem eveneens uit de grote belangstelling voor dit platform, dat de afgelopen drie jaar is gegroeid van 20 naar 50 deelnemers. Hij zegt nu al uit te kijken naar de IAA Frankfurt. Van 15 t/m 18 september zullen ca. 20 bedrijven van het RAI Industrie Platform zich daar in Hal 4.1 (de toeleveringshal) met een ruim 300 m2 grote collectieve stand presenteren.

“Wij zijn druk bezig te regelen dat op onze gezamenlijke stand de revolutionaire Stella solar auto te zien zal zijn. Die zit volgestouwd met de meest hoogwaardige technologische hoogstandjes van Nederlandse toeleveranciers. Het is de enige auto die meer energie opwekt dan verbruikt. Het is een voorbeeld van waartoe de Nederlandse automotive toeleveranciers, in goede samenwerking met het wetenschappelijk onderwijs, in staat zijn.”