Connectiviteitsdiensten onderscheidende factor voor autofabrikanten

15-02-2016

Doordat auto’s in toenemende mate via een dataverbinding ‘connected’ zijn, ontstaan allerlei mogelijkheden om voertuigen nog slimmer en veiliger te maken en de berijder nog meer comfort en service te bieden.

Bas van der Zijden BMW

Dit heeft er toe geleid dat autofabrikanten inmiddels niet meer met de techniek, maar juist met connectiviteitsdiensten het verschil kunnen maken, zegt Bas van der Zijden, manager BMW ConnectedDrive a.i. in GO!Mobility Magazine.

We staan op dit gebied volgens hem nog aan het begin van een nieuw technologisch tijdperk. Hij erkent dat de privacygevoeligheid rondom dit onderwerp constant onder een vergrootglas ligt.

"Alle autofabrikanten werken daar hard aan. Maar laten we daarbij niet vergeten dat de ‘connected car’ vergelijkbaar wordt met de mobiele telefoon. Hoe er met de data moet worden omgegaan is niet wezenlijk anders."

Geen beperkingen
Van der Zijden verwacht dat in de nabije toekomst vooral de integratie van de auto met het dagelijks leven centraal zal staan. ‘The internet of things’, het verbinden van het voertuig met andere apparaten, zal een hoge vlucht nemen. Te denken valt daarbij aan het op afstand kunnen regelen van de thermostaat, het bestellen van boodschappen, lampen aan- of uitschakelen vanuit de auto etc. "De technologie kent wat dat betreft geen beperkingen meer en dus zijn het connectiveitsdiensten en in veel mindere mate het voertuigdesign, waarmee autofabrikanten zich kunnen onderscheiden.’ Ook de hele bediening wordt naar zijn mening nog intuïtiever en vanzelfsprekender. “Eenvoud is het sleutelwoord. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de automobilist de verschillende functionaliteiten kan aansturen via spraak of een handgebaar."

Transparantie uitgangspunt
Een actueel punt blijft de discussie over privacygevoeligheid: wat gebeurt er met de data en wie heeft er toegang toe? Hoe groot is het gevaar van hacking? En in hoeverre kan een autobezitter ervoor kiezen de uitwisseling van voertuigdata uit te schakelen?

Van der Zijden beklemtoont dat iedere dealer en ook iedere onafhankelijke garagist via OBD (On Board Diagnostics) toegang heeft tot alle relevante voertuigdata. "Dat geldt alleen (nog) niet voor de data die via het mobiele internet gaat, zoals de BMW Teleservices (het sturen van de onderhoudsbehoefte naar de dealer, pechhulp, melding accu bijladen etc)."

Dat autoleveranciers gebruik maken van allerlei voertuigdata, zonder dat eigenaren zich daarvan bewust zijn, iets dat ANWB onder andere beweert, bestrijdt Van der Zijden. "Bij ons is transparantie het uitgangspunt. Iedere BMW-klant moet bij aanschaf de keuze maken of de auto verbonden is met internet of niet en de algemene voorwaarden goedkeuren. De automobilist heeft dus de keuze uit ‘get connected’ of ‘get disconnected’. In het laatste geval schakelt BMW Nederland de SIM-kaart in de auto uit."