RAI Vereniging verbindende schakel in European Truck Platooning Challenge

15-02-2016

In april vertrekt een konvooi, bestaande uit ‘treintjes’ van vrachtwagencombinaties van zes truckmerken (OEM’s), ‘platoonend’ vanaf hun productielocaties in Duitsland, Zweden en België richting de Rotterdamse Maasvlakte om daar op 6 april gezamenlijk aan te komen. RAI Vereniging helpt actief mee in dit ambitieuze project.

Truck platooning

"Wij zijn in feite de ‘linking pin’ tussen de deelnemende truckfabrikanten, de Europese koepelorganisatie ACEA en de Nederlandse importeurs", vertelt Wijnand de Geus, secretaris afdeling Auto’s van RAI Vereniging.

"In dit kader hebben we bijvoorbeeld presentaties verzorgd voor de truckleden en er is zelfs een speciale bijeenkomst georganiseerd voor de PR-verantwoordelijken bij de vrachtwagenmerken. Want als de platoonende trucks in de Rotterdamse haven arriveren zal dat beslist voor veel media-aandacht gaan zorgen. Het is dus van belang om vooraf de aanvliegroute richting de media te bepalen."

Hij wijst erop dat RAI Vereniging inmiddels ook is toegetreden tot het projectteam van ACEA dat de Truck Platooning Challenge ondersteunt. De Geus: “Er is afgesproken dat RAI Vereniging de nationale PR voor haar rekening neemt en dat ACEA het internationale perstraject zal coördineren.” De Geus springt ook bij om de organisatie zo soepel mogelijk te laten verlopen en een brugfunctie te vervullen tussen het ministerie van IenM, Rijkswaterstaat, ACEA en de Europese RDW’s bij dit prestigieuze project, waarmee Nederland zich als EU-voorzitter internationaal mooi mee kan profileren. “IenM is druk bezig om de internationale gasten een bijzondere ontvangst te bereiden, waarbij, naast minister Schultz, ook Harrie Schippers (president DAF Trucks NV) namens ACEA’s vrachtwagensectie het woord zal voeren.”

Explosieve toename
Volgens Dirk-Jan de Bruijn, die als programmadirecteur van Rijkswaterstaat namens IenM de trekker is van dit initiatief, is het niet de vraag of dit concept op brede schaal wordt ingevoerd, maar wanneer. Hij legt uit dat vrachtwagens die op korte afstand van elkaar rijden (minder dan 1 seconde), op basis van de technologie van geautomatiseerd rijden, absoluut de toekomst zijn. “De wegcapaciteit schiet op termijn tekort om het sterk aantal transportbewegingen nog te kunnen opvangen. Nu al komen jaarlijks 12 miljoen containers in de Rotterdamse haven aan, waarvan de helft over de weg gaat. Dit aantal zal de komende 10 tot 15 jaar verdubbelen. Alleen met dit soort nieuwe logistieke concepten is het mogelijk die explosieve toename op te vangen.”

Meer informatie ook op www.eutruckplatooning.com.