Auto-onderdelen van gerecycled papier

14-06-2016

Als het om milieuwinst, duurzaam ondernemerschap en CO2-reductie van auto’s gaat, speelt Axxor in Zwolle een belangrijke rol. De onderneming vervaardigt namelijk honingraat voor interieur- en buitendelen op basis van gerecycled papier.

Het gaat hierbij onder andere om 3D honingraat dat in feite uit slechts papier en lijm bestaat, maar tegelijkertijd zo sterk is dat het zelfs botsproeven kan doorstaan.

De fabriek in Zwolle verwerkt op jaarbasis 15.000 ton papier en 1.000 ton lijm tot duurzame, lichtgewicht en spreekwoordelijk ijzersterke producten. De bulk (85%) is bestemd voor de automotive industrie.

 


Hoedenplanken en kofferbakken

Oorspronkelijk leverde Axxor vooral honingraat als kernmateriaal voor de deuren- verpakkings- , de meubelindustrie en de bouwsector, vertelt salesmanager Marcelle Groud, in de nieuwe editie GO!Mobility, waarin duurzaamheidskampioenen in de mobiliteitsbranche centraal staan. Maar inmiddels is ook de auto-industrie een grootverbruiker van papier honingraat.

Het met behoud van comfort en functionaliteit integreren van lichtgewicht honingraat onderdelen in de auto is voor fabrikanten immers een perfecte oplossing om in de wedloop naar CO2-reductie aan de steeds strengere emissie-eisen te kunnen voldoen. Voor AXXOR reden om zich de laatste 10 tot 15 jaar in toenemende mate te focussen op de auto-industrie waar honingraat veelvuldig wordt toegepast in hoedenplanken en kofferbakken.

Voor de auto-industrie biedt dit product legio voordelen, zegt Groud. “De milieuwinst is, los van de gewichtsreductie, sowieso al substantieel omdat honingraat uit hergebruikt papier bestaat. Bovendien is het een van de goedkoopste basismaterialen. Een ander groot pluspunt is dat de hexagonale vormgeving ervoor zorgt dat de druk over zes kanten wordt verdeeld, hetgeen weer een enorme sterkte oplevert.”

Papieren autodaken
Dit heeft er vervolgens weer toe geleid dat dankzij opeenvolgende innovaties nu eveneens de eerste honingraat producten voor buitendelen beschikbaar komen, bijvoorbeeld voor autodaken. Probleem daarbij is wel, vervolgt Groud, de (lucht) vochtigheid. “Onze R&D afdeling is volop bezig om dit in nauwe samenwerking met de klanten – de toeleveranciers van de OEM’s - op te lossen.”