Inzameling fietsaccu’s fors omhoog

14-06-2016

Het aantal fietsaccu’s dat vorig jaar werd ingezameld is met 20 procent gegroeid tot zo’n 32.000 exemplaren. In totaal werd in Nederland in 2015 ongeveer 105.000 kilo aan fietsaccu’s ingezameld, 18.000 kilo meer dan het jaar er voor.

Ton fietsbatterij

Daarmee is het draagvlak van het collectieve inzamelsysteem van e-bike accu’s, dat op initiatief van afdeling Fietsen van RAI Vereniging begin 2014 in werking trad, verder verstevigd. De inzameltonnen voor fietsaccu’s staan inmiddels bij ruim 2.000 fietsdealers door heel Nederland.

Europees koploper
De elektrische fiets is steeds meer in trek. Zo telt ons land ongeveer 1,5 miljoen e-bikes en daar komen elk jaar nog eens 220.000 bij.

Voor afdeling Fietsen van RAI Vereniging was dat een belangrijke reden om enkele jaren geleden, met ondersteuning van Stibat, een nieuw inzamelnetwerk op te tuigen, waarbij consumenten hun afgedankte fietsaccu’s bij fietsdealers kunnen inleveren. Bij dit collectief hebben zich nagenoeg alle fietsfabrikanten/importeurs aangesloten.

Jaarlijks worden volgens Stibat meer dan 3 miljoen kilo batterijen van consumenten ingezameld via de 24.000 inleverpunten van Stibat. Daarmee behoort Nederland, samen met België en Duitsland tot de Europese koplopers in batterijrecycling.