ReinigingsDemoDagen geven afvalinzameling nieuwe impuls

16-06-2015

Als er iets duidelijk werd tijdens de 7e editie van de ReinigingsDemodagen, die op 3 en 4 juni op het RDW Testcentrum van Lelystad plaatsvond, dan is het wel dat afvalinzameling en alles wat te maken heeft met innovatieve afval- en reinigingsoplossingen, inmiddels big-business is.

RenigingsDemoDagen

Niet minder dan 3.050 bezoekers bezochten dit unieke relatie-evenement, een initiatief van de sectie Reinigingsvoertuigen van afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging.

Jacques van Hest, secretaris van de Stichting RAI RDD, die samen met zes leden van RAI Vereniging verantwoordelijk was voor het event, constateert dat de afgelopen editie opnieuw volledig aan alle verwachtingen heeft voldaan. Hij legt uit dat dit initiatief van de sector de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een begrip in de reinigingswereld. Niet minder dan 92 exposanten gaven in Lelystad acte de présence en beschikten daar over 30.000 vierkante meter expositieruimte.

Netwerkevenement
Van Hest: “dit inmiddels beproefde concept bestaat uit een centraal ontmoetingsplein waaromheen een compleet reinigingsdorp met pagode stands is gebouwd met in de periferie een uitgebreide testbaan. Het is bij uitstek een netwerkevenement dat aanbieders en klanten in de reinigingswereld bijeen brengt. Bovendien kunnen de bezoekers, uiteenlopend van wagenparkbeheerders, chauffeurs/machinisten, inkopers, beleidsmedewerkers van gemeenten tot en met wethouders, in een real-life situatie kennis maken met de laatste ontwikkelingen en noviteiten in deze branche en de verschillende reinigingsproducten en – voertuigen zelf testen.”

Founding members
Remco Tekstra, secretaris afdeling Speciale Voertuigen, voegt hier nadrukkelijk aan toe dat de ReinigingsDemodagen mogelijk werden gemaakt dankzij de inzet en inspanningen van 19 leden van de sectie Reinigingsvoertuigen. “Deze groep bedrijven is echt de trekker van de beurs en zij fungeren in feite als ‘founding members’ van het evenement.”

Ook Tekstra bevestigt dat het concept van de ReinigingsDemoDagen ‘staat als een huis’. Het geheim achter deze succesformule is volgens hem dat het een laagdrempelig, interactief en gratis netwerkevent is, waarbij alle maatschappelijke trends en innovaties onder één dak zijn te zien. “Bezoekers kunnen voertuigen zelf uitproberen en voor de exposanten geldt dat zij ter plekke zaken kunnen doen en nieuwe leads kunnen genereren.”

Nieuwste trends
Tijdens de ReinigingsDemoDagen waren de nieuwste trends te zien, variërend van euro 6 veegwagens, elektrisch of hybride aangedreven voertuigen tot zelfs producten die werken op zonne-energie, zoals perscontainers. “Maar niet alleen op productniveau zijn in de sector tal van opmerkelijke ontwikkelingen manifest”, besluit Tekstra. “Ondernemers die actief zijn in de reinigingswereld treden steeds vaker op als dienstverleners die een totaaloplossing bieden in plaats van slechts één product.”