Communicatie tussen fiets en auto moet ongevallen voorkomen

25-08-2014

TNO gaat vanaf volgend jaar de eerste proeven houden op een speciaal ingericht kruispunt in Helmond dat is uitgerust met technologieën teneinde ongevallen met fietsers te voorkomen. Sensoren in voertuigen en systemen langs de weg moeten het gedrag van fietsers registreren en doorgeven aan naderende voertuigen.

Op die manier wil TNO demonstreren dat draadloze communicatie tussen auto’s, fietsers en de weg een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de verkeersveiligheid.

De technologie moet er voor zorgen dat fietsers waarneembaar worden door auto’s, ook al bevinden fietsers zich buiten het gezichtsveld van de bestuurder. TNO gaat meten hoeveel kritische situaties zich voordoen en hoe effectief het systeem in de praktijk werkt.

Exportproduct
TNO verwacht dat veel ongevallen dankzij zo’n systeem zijn te voorkomen. Als een fietser plotseling de weg oversteekt is er vaak te weinig tijd om een botsing te vermijden. Maar als een intelligent systeem aan boord van een auto, op een fiets en langs de weg, de positie, snelheid en richting van een fietser eerder oppakt en er een voorspelling aan koppelt, kan de bestuurder seconden eerder reageren.

Kritische scenario’s zijn zo terug te brengen en daarmee ook het aantal ongevallen met fietsers, aldus TNO-expert verkeersveiligheid Olaf Op den Camp. Hij zegt veel van de proef te verwachten. “Voor fietsers als kwetsbare groep verkeersdeelnemers zetten we hier belangrijke stappen. Na het slagen van de proef hebben we bovendien als land een prachtig exportproduct.”