Minder aangiften van fietsdiefstal

12-09-2016

Het aantal aangiften van fietsdiefstal is in de eerste zes maanden van dit jaar met bijna 8 procent afgenomen tot 47.094. Daarmee zet de dalende trend uit 2015 zich voort. In 2015 deden 98.916 mensen aangifte van een gestolen fiets (-4,1%).

fietsdiefstal

Deze cijfers zeggen volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) overigens weinig over het werkelijk aantal fietsen dat jaarlijks onvrijwillig van eigenaar wisselt, aangezien ongeveer tweederde van de slachtoffers van fietsdiefstal geen aangifte doet.

Lokfietsen
Toch lijkt het er op, uitgaande van de ontwikkeling van de aangiftecijfers, dat het landelijk beleid op fietsdiefstal een halt toe te roepen, vruchten begint af te werpen. AVc wijst in dit verband op het op grote schaal inzetten van lokfietsen door de politie, dat de afgelopen jaren een enorm effectief middel is geweest in de strijd tegen fietsdiefstal. Zo werden alleen al in 2015 ongeveer 1.100 lokfietsen ingezet waardoor de politie zo’n 900 verdachten kon aanhouden.

Grootste fietsdiefstalrisico Groningen
Op basis van de AVc cijfers per gemeente valt af te leiden dat niet inwoners van bijvoorbeeld een stad als Amsterdam het grootste risico op fietsdiefstal lopen, maar die in Groningen. Het aantal aangiften per 10.000 inwoners was in de eerste helft van dit jaar met 83,3 in geen enkele andere stad groter. Op de tweede plaats volgt Delft 72,7 aangiften per 10.000 inwoners, gevolgd door Enschede (70,2), Utrecht (60,7) en Amsterdam (53,9).