Nederland gestaag ‘aan de stekker’

14-09-2015

Het aantal elektrisch aangedreven auto’s in ons land (volledig elektrisch en plugin-hybride) is sinds eind 2014 tot en met juli dit jaar met ruim 32 procent toegenomen tot 57.867 exemplaren, zo blijkt uit de jongste cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

elektrische auto aan laadpaal

Dit blijkt uit de jongste cijfers van RVO

In totaal bedraagt het elektrische wagenpark (incl. bedrijfsvoertuigen en gemotoriseerde tweewielers) inmiddels 91.046 eenheden. Dat zijn er 71 procent meer dan per ultimo 2013.

Daarmee lijkt de ambitie van de rijksoverheid om in 2020 zo’n 200.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben snel dichterbij te komen. Voor 2025 ligt dit streefcijfer op één miljoen EV’s.

Groeispurt
Vooral de laatste maanden was sprake van een groeispurt, met juni als absolute recordhouder. In die maand was niet minder dan 7,2 procent een auto met een stekker.
Tot de top vijf van de in Nederland meest verkochte plug-in-hybrides tot en met juli behoren achtereenvolgens de Mitsubishi Outlander, de Volvo V60, de Opel Ampera, de Toyota Prius en de VW Golf. De ranglijst voor de meest populaire volledig elektrisch aangedreven auto’s in diezelfde periode bestaat uit de Tesla Model S, de Nissan Leaf, de Renault Zoe, de Smart ForTwo en de BMW i3.

Eén laadpaal per e-car
Voor iedere elektrische auto is er op dit moment bijna een laadpaal beschikbaar, als we aannemen dat het aantal private laadpalen dat op 31 december 2014 bekend was, sinds die tijd nog flink is gegroeid. Het aantal publieke laadpalen bedroeg eind juli dit jaar 15.609 stuks, dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van de 5.876 laadunits eind 2013. Daarnaast telde ons land op 1 januari dit jaar nog eens een kleine 30.000 private laadpunten.