Tech Days zetten automotive toeleveranciers in de spotlights

17-09-2014

Niet minder dan 14 vooraanstaande Nederlandse toeleveranciers aan de automotive industrie presenteerden zich onlangs onder het motto ‘made in Holland’ met een speciale expo en presentaties aan topmanagers van BMW in München. Dit gebeurde tijdens de zogeheten ‘Tech Day’, een nieuw initiatief van het RAI Industrie Platform.

Eddy van de Vorst en Rob Zaagman

Dit platform vertegenwoordigt alle in Nederland gevestigde internationaal opererende automotive toeleveranciers die lid zijn van afdeling Autovak van RAI Vereniging.
Jeroen van de Braak, secretaris afdeling Autovak, legt uit dat het RAI Industrie Platform met deze Tech Day’s de vele innovaties en bedrijfsontwikkelingen van de Nederlandse toeleverindustrie nadrukkelijk onder de aandacht wil brengen bij een aantal OEM’s. “Uiteraard staat ons land, met de productie van de MINI bij VDL/Nedcar al stevig op de kaart in Beieren, maar wij zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse automotive toeleveranciers nog veel meer te bieden hebben.”

Nederlandse consul
Inmiddels staan ook al presentaties gepland bij Volvo Cars en Toyota. Het is de bedoeling om de Tech Days op termijn bij voldoende belangstelling uit te breiden met het bezoeken van vrachtautofabrikanten.

Om de Nederlandse expertise zo breed mogelijk voor het voetlicht te brengen werden alle participanten van de eerste Tech Day, waaronder ook het ministerie van EZ en enkele vertegenwoordigers van BMW, ontvangen door Rob Zaagman, de Nederlandse consul in München voor een receptie en een diner. Zaagman ontving bij deze gelegenheid uit handen van Eddy van der Vorst, voorzitter van het RAI Industrie Platform (links op de foto), een uniek affiche van een van de eerste personenautotentoonstellingen in de RAI.

Captains Dinners
Om de leden in hun internationale ambities maximaal te ondersteunen organiseert het RAI Industrie Platform jaarlijks een breed scala aan activiteiten, zoals halfjaarlijkse platformbijeenkomsten met vooraanstaande key-note speakers vanuit CLEPA (de Europese koepelorganisatie van automotive toeleveranciers), adviesbureau’s zoals Roland Berger, Price Waterhouse Cooper, McKinsey etc en sprekers uit de eigen achterban. Een ander recent initiatief betreft de zogeheten ‘Captains Dinners’ ten behoeve van het topmanagement van deelnemende leden. Die hebben ten doel dieper in te gaan op actuele thema’s, ervaringen met elkaar uit te wisselen en de toekomst van de automotive sector in kaart te brengen.