De hele mobiliteitswereld wordt elektrisch

13-10-2015

Een ‘American dream’ op twee wielen. Een aardige kwalificatie voor een uit de VS overgewaaid fenomeen: de fat bike, een soort flink uit de kluiten gewassen mountainbike.

fat bike

Trek Benelux vervulde een voortrekkersrol om dit specifieke segment in ons land op de kaart te zetten. Zelf trappen moeten de kopers van dit extravagante stoere paradepaardje nog wel. Maar Martin Sneeuw van Trek Benelux, ziet goede toekomstperspectieven voor fat bikes met elektrische trapondersteuning.

“Binnen vijf jaar zal 45 procent van ons Benelux-programma elektrisch zijn”, voorspelt hij in GO!Mobility.

Trek Benelux is in Nederland sinds 1991 actief als volle dochter van het Amerikaanse Trek Corp. Vanuit de Benelux vestiging in Harderwijk verkoopt het merk via ruim 400 dealers jaarlijks zo’n 70.000 fietsen en accessoires in Nederland, België en Luxemburg.

Trek is één van de marktleiders op het gebied van mountainbikes en racefietsen. Die worden ontwikkeld en ontworpen in de V.S., terwijl ongeveer 70 procent van de productie geschiedt in Azië en Duitsland. In Wijchen beschikt Trek over een centraal distributiemagazijn. Op het hoofdkantoor in Harderwijk bevindt zich eveneens een afdeling die zich bezig houdt met productontwikkeling voor de Europese markt.

Beste van twee werelden
Feitelijk is een fat bike niet veel meer dan een mountainbike met extreem dikke banden. Martin Sneeuw legt uit dat banden van een fat bike 5 inch breed zijn. Dat is 2,5 maal zo dik als die van een reguliere mountainbike band. Inmiddels is er, mede dankzij de inspanningen van Trek, sprake van een trend naar fat bikes met een grotere wielmaat (29+) die voorzien zijn van 3 inch banden. Trek levert die onder de naam Stache. “De grotere wielen, in combinatie met iets minder brede banden, een starre achtervork , bieden per saldo het beste van twee werelden: een compromis tussen een cross country fiets en een full suspension fiets.”

Fat e-bikes
Zelf de maximale trapenergie aan dit soort sportieve fietsen leveren is volgens hem al lang niet meer een vanzelfsprekendheid. “Waarom zou elektrische trapondersteuning bij fat bikes minder cool zijn?”, reageert hij. “In de Alpen zijn elektrisch ondersteunde mountainbikes al razend populair. Er zijn zelfs al speciale routes voor uitgezet. Op termijn wordt de hele mobiliteitswereld elektrisch. Je ziet nu al dat de verschillende branches – auto’s, gemotoriseerde tweewielers en nu ook fietsen – naar elkaar toe groeien. Op dit moment is 10 procent van onze modellen elektrisch. Ik verwacht dat dit percentage binnen vijf jaar zal groeien tot 45 procent. Vergeet daarbij ook niet dat steeds meer jongeren overstappen op een e-bike.”