‘Een band kan het verkoopsucces van een auto bepalen’

13-10-2015

Groene banden, ecobanden, stille banden etc. Alle bandenmerken zijn er al jaren mee bezig. Er is zelfs sinds eind 2012 een bandenlabel van kracht dat consumenten moet helpen bij het kiezen van de meest geschikte band. Maar kan de gemiddelde consument daarvan wat in zijn portemonnee merken?

band bepaalt verkoopsucces

Volgens Per de Vries van Michelin Nederland veel. “Wij zijn inmiddels met de vierde generatie ecoband bezig: de Michelin Energy Saver+. Vergeleken met de eerste generatie uit 1992 is de rolweerstand met 10 procent verlaagd. Er is enorm veel progressie geboekt.”

Toch is een personenautoband nog altijd verantwoordelijk voor twintig procent van het brandstofverbruik. Met andere woorden: bij vijf keer tanken heb je één volle tank nodig om de banden rollend te houden. Bij bedrijfswagens is die verhouding één op drie. Banden hebben dus een belangrijke invloed op de CO2-emissie. Er ligt dus een voortdurende uitdaging om die rolweerstand te verlagen.

Banden voor e-voertuigen
En dat geldt naar de mening van De Vries niet alleen voor bestaande maar eveneens voor nieuwe voertuigconcepten, vertelt hij in het magazine GO!Mobility van RAI Vereniging. Te denken valt aan e-cars of e-bikes en speed pedelecs.

“Elektrisch aangedreven voertuigen vragen om specifieke bandoplossingen. De actieradius van een e-car is tenslotte redelijk beperkt. Het toepassen van een zogeheten ‘tall and narrow’ band kan in die gevallen de reikwijdte al gauw met 20 procent verlengen. Zelfs voor e-bikes zijn aparte banden nodig. Die kun je niet met gewone fietsbanden uitrusten. Door mee te denken met voertuigfabrikanten werkt Michelin aan de toekomst.”

Vooral voor autofabrikanten kunnen banden het verschil maken, besluit De Vries. “Die worden immers afgerekend op de CO2-emissie van hun totale productie. Elke band van ons die één gram CO2-reductie kan opleveren – denk aan de fiscale bijtellingsgrenzen - kan dus bepalen of een auto wel of niet wordt verkocht.”

Zie dit kader ook de campagne "Kies de beste band!".