Merkdealer nog steeds eerste aanspreekpunt

13-10-2015

De merkdealer is en blijft voor Nederlandse automobilisten het eerste aanspreekpunt voor het uitvoeren van reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Toch wint ook de universele garagist aan populariteit.

Autovak

Van het totale wagenpark wordt per saldo 38 procent door merkdealers onderhouden en 35 procent door onafhankelijke garagebedrijven. Een relatief klein deel (9%) kiest voor de fastfitter of laat de auto elders onderhouden of repareren (19%).

Een en ander valt te lezen in de nieuwe editie ‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2015/2016’, een gezamenlijke uitgave van RAI Vereniging en BOVAG.

Kantelpunt
De keuze voor het type reparatiebedrijf hangt wel sterk af van de leeftijd van het voertuig. Bij auto’s tot 3 jaar heeft de merkdealer een aandeel van 65 procent en ook in de leeftijdsklasse tussen de 4 en 6 jaar heeft 52 procent van de Nederlanders een voorkeur voor de merkdealer. Na 7 jaar is sprake van een kantelpunt.

Niet minder dan 41 procent van de Nederlanders brengt zijn of haar auto die tussen de 7 en 10 jaar oud is naar een universele garage, terwijl 32 procent de merkdealer trouw blijft.

Vanaf de leeftijd van 10 jaar vinden onderhoud- en reparatiewerkzaamheden in bijna de helft van de gevallen (47%) bij een onafhankelijke garagist plaats en geeft 18 procent de voorkeur aan de merkdealer.