Moderne trucks bijna een factor tien schoner

13-10-2015

Het gemiddeld brandstofverbruik van trucks is de laatste dertig jaar met ongeveer 30 procent gedaald. Er is tevens een enorme progressie geboekt in de reductie van de uitstoot per kilometer.

trucks factor 10 schoner

Per saldo zijn moderne trucks bijna een factor tien schoner dan hun voorgangers van 25 jaar geleden. Een en ander blijkt uit de nieuwe editie van het magazine GO!Mobility van RAI Vereniging.

Volgens Jan van Gelderen, PR-manager van Mercedes-Benz Trucks, is de uitstoot per kilometer de afgelopen decennia fors gedaald. “Euro-VI vrachtauto’s stoten in de praktijk tot 90 procent minder fijnstof en stikstofoxiden (NOx) uit dan trucks die in 1992 met euro 1 op de markt kwamen. Per saldo zijn moderne trucks bijna een factor tien schoner dan hun voorgangers van 25 jaar geleden.”

Business partner
Een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen is uiteraard gunstig voor het milieu, maar ook voor het reduceren van de transportkosten. Van Gelderen rekent voor dat niet minder dan een derde (30%) van de Total Cost of Ownership betrekking heeft op het brandstofverbruik. Brandstofkosten zijn dus een belangrijke factor in de Total Cost of Ownership (TCO). Voor truckfabrikanten ligt er voortdurend een uitdaging om die totale gebruikskosten zo laag mogelijk te houden en transporteurs een totaaloplossing voor meer rendement te bieden. Daarbij treden zij, zegt Van Gelderen, tegenwoordig veel meer op als business partner dan als garagist. “Zo denken we mee over de kostenstructuur (TCO), het brandstofverbruik, de veiligheid en logistieke oplossingen. Transporteurs willen veel meer worden ontzorgd, zich uitsluitend bezighouden met warehousing en logistiek, terwijl de truckfabrikant moet zorgen dat het voertuig blijft rijden.”

Active Brake Assist 3
Als voorbeeld van ontzorgen noemt hij Fleet Board, een voertuigmanagementsysteem van Mercedes-Benz dat ongeveer alles controleert: de rijstijl van de chauffeur, het brandstofverbruik in relatie tot de lading en dat de transporteur bovendien in staat stelt om op afstand zijn truck te monitoren en (route) planningen te kunnen maken. Daarnaast biedt de leasemaatschappij Charterway van Mercedes sinds enige tijd een universeel reparatie onderhoudspakket aan. “Dit betekent dat een transporteur met een bij ons geleasde truck voortaan bij iedere Mercedes dealer terecht kan, zelfs in Europa. En dan is er natuurlijk nog het onderwerp verkeersveiligheid en de wijze waarop een truck optimaal in alle verkeerssituaties kan acteren. Active Brake Assist 3 is bijvoorbeeld zo’n proactief veiligheidssysteem dat leverbaar is op al onze huidige generatie trucks. Dit systeem anticipeert op wegsituaties. Als er plotseling een file opdoemt dan grijpt het systeem automatisch in en zorgt dat het voertuig veilig tot stilstand komt.”

Volop innovatie, ook tijdens BedrijfsautoRAI 2015
Van 20 tot en met 24 oktober is RAI Amsterdam weer het domein van de wereld van wegtransport en logistieke dienstverlening. BedrijfsautoRAI 2015 biedt dan een uiterst compleet aanbod aan truckmerken, bestelauto’s, carrosserie- en trailerbouw, onderdelen, diensten en accessoires. Daarnaast is er een zeer sterk inhoudelijk programma, verzorgd door onder meer EVO, TLN en RAI Vereniging. Zij besteden in diverse theaters volop aandacht aan actuele thema’s en uitdagingen voor klein en groot transport.