2Bcycled zoekt tweede leven voor Li-Ion accu’s

20-10-2014

Het recyclen van Li-Ion accu’s uit hybride auto’s is vanuit economisch oogpunt op dit moment zeer kostbaar en daarbij is het ook ecologisch zonde om de accu al meteen om te smelten, terwijl er toch voldoende mogelijkheden zijn om een afgedankte Li-Ion accu na een eerste rijdend leven nieuwe toepassingen te geven. Het project ‘2Bcycled’, onderzoekt deze second-life mogelijkheden.

Hector Timmers ARN

Een pilot op het eiland Pampus met accu’s uit een omgebouwde E-Golf uit 2008 moet uitsluitsel bieden over de herinzetbaarheid van dit soort batterijen.

In de nieuwste editie van GO!Mobility legt Hector Timmers, manager bij ARN, uit dat er eigenlijk twee problemen zijn bij het recyclen van Li-Ion accu’s. In de eerste plaats zijn de recyclingkosten, mede vanwege de nog lage volumes, buitensporig hoog. Daarnaast wijst hij op de ecologische consequenties.

Vernietiging energiecapaciteit
Los van het economische aspect (de hoge kosten), vraagt Timmers zich af in hoeverre het ecologisch gezien überhaupt wenselijk is om Li-Ion accu’s direct na hun levensduur te gaan recyclen. “Dan is er immers sprake van vernietiging van energiecapaciteit.

Waarom zou het niet mogelijk zijn om deze accu’s een tweede leven te geven als stationaire toepassing of om elektrisch te kunnen varen of in te zetten voor andere toepassingen waar kilowattuur per kilogram minder belangrijk is?

Het inventariseren van die optie was ook een van de aanbevelingen uit het toenmalige SafeBAT-project, dat zich richtte op veiligheid en standaardisatie van EV-batterijen. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het vervolgproject 2Bcycled, een haalbaarheidsonderzoek naar de inzet van afgedankte HEV-accu’s.”

In 2Bcycled participeren, naast ARN (vanuit de autorecycling sector), DNV GL (voorheen KEMA), de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), de TU Eindhoven en netwerkbeheerder Alliander.

Proefproject Pampus
Inmiddels is 2Bcycled op het eiland Pampus een eerste proefproject gestart. Pampus is niet aangesloten op het elektriciteitsnetwerk en de energievoorziening geschiedt door middel van zonnepanelen, 6 microwindturbines en als achtervang een dieselaggregaat.

“Alliander kan”, zegt Timmers, “de inzet van dit dieselaggregaat optimaliseren in wisselwerking met de zonnepanelen en microwindturbines, als energieopslag mogelijk is. Op die manier is vraag en aanbod van energie veel beter op elkaar af te stemmen, en hoeven bijv. piekstromen niet door de generator te worden geleverd en hoeft de generator niet ’s nachts te lopen om de koeling van stroom te voorzien. In dit geval is de toepassing van second-life accu’s dus een interessante optie. En vergeet niet dat deze oplossing bovendien stukken goedkoper is dan nieuwe accu’s, die al gauw duizenden euro’s kosten.”

Evaluatie
Het is de bedoeling om de pilot in Pampus na een jaar te evalueren. “Dan moet duidelijk zijn hoe groot de veroudering van de accu’s is, hoe hoog het energierendement is etc. De proefopstelling moet aantonen of het gaat werken en of het technisch haalbaar is. Dan is de eerste belangrijke barrière genomen.”