Acht genomineerden voor Automotive Innovation Award 2015

15-12-2014

De Nederlandse automotive sector innoveert volop. Uit maar liefst 46 inzendingen heeft een vakjury acht revolutionaire innovaties van Nederlandse bodem geselecteerd die in aanmerking komen voor de eerste Automotive Innovation Award.

Automotive Innovation Award

Op 20 januari wordt bekend gemaakt wie de eerste editie van deze prestigieuze award krijgt uitgereikt.

De genomineerde innovaties zijn stuk voor stuk spraakmakende concepten die (auto)mobiliteit in Nederland slimmer, schoner en efficienter kunnen maken.

Twee inzendingen hebben betrekking op efficiency, drie op het slim gebruik van data en een genomineerde op car sharing (deelconcepten). De overige twee innovaties zijn nieuw ontwikkelde voertuigen.

De acht geselecteerde innovaties zijn:

• EM-03 van TU/ecomotive): een modulaire auto met makkelijk uitwisselbare onderdelen;
  • E-One van E-One: ontworpen om te rijden op de Nederlandse fietspaden. Het wegennet wordt beter benut;
  • Green Planet Kentekencheck van Green Planet Pesse: dit laat automobilisten direct zien of hun auto geschikt is voor het rijden op groene brandstoffen;
  • Lockr van Make4all: een internetmarktplaats voor de aanbieders van publieke, bedrijfs- en privé-informatie;
  • MobyPark van MobyPark: zorgt er voor dat een app en een website automobilisten met privéparkeerplaatsen van bedrijven, hotels en particulieren verbinden;
  • PAL-V van Pal-V: combineert rijden met vliegen en gewoon thuis parkeren;
  • StanylDiablo van DSM): innovatief, lichtgewicht materiaal voor automotive turbosystemen;
  • VueForge™ for Automotive van Altran: biedt nieuwe inzichten voor OEM’s en toepassingen voor eindgebruikers op basis van gegevens die zijn gegenereerd door 500.000 (zowel gesimuleerde als echte) voertuigen.

Intitiatiefnemers
De AIA is een initiatief van RAI Vereniging, BOVAG, LeasePlan Nederland, AutomotiveNL en Roland Berger Strategy Consultant. Een onafhankelijke stichting, Stichting Automotive Innovation Award, is verantwoordelijk voor alle operationele werkzaamheden rondom de prijsuitreiking. De Award wordt mede mogelijk gemaakt door ANWB, ING, Mercedes-Benz en Turien & Co.

Innovatiekracht
De award is in het leven geroepen om de Nederlandse innovatiekracht van de automotive sector te versterken en beter over het voetlicht te brengen bij het grote publiek, de politiek en de overheid. Innovatie is namelijk van essentieel belang voor de ontwikkeling van de automotive sector, gezien de grote maatschappelijke uitdagingen zoals milieubelasting en de eindigheid van fossiele brandstoffen.

Meer informatie: www.automotiveinnovationaward.nl