NRF: Koelen als handelsmerk

19-06-2014

Dat er in Nederland volop bestaansrecht is voor ondernemingen die op basis van vakmanschap in staat zijn om hoogwaardige specialistische producten te produceren bewijst de Nederlandse Radiateuren Fabriek (NRF).

GO!Mobility

Deze vooraanstaande fabrikant van radiateuren, koelblokken, lucht- en oliekoelers en airconditioningscomponenten ten behoeve van de zeevaart, industriële toepassingen en de automotive markt, levert maatwerk aan klanten over de gehele wereld.

NRF ontwikkelt en vervaardigt vanuit de fabriek in Mill de meest geavanceerde systemen voor warmtewisseling. Autofabrikanten, industriële bedrijven, scheepswerven evenals de aftermarket behoren tot de vaste klanten. Aangezien het bedrijf inmiddels beschikt over vier fabrieken in Europa, tien distributiecentra en meer dan 5.000 aftermarket artikelen op voorraad houdt, is NRF in staat om snel en flexibel te voldoen aan de wensen van afnemers. “We groeien flink tegen de stroom in”, verklaart Frank Toebes, directeur verkoop.

Azië in huis
Concurrentie vanuit bijvoorbeeld lage lonen landen uit het Verre Oosten hoeft NRF niet te duchten. “Want’, zegt Toebes, “wij hebben Azië in eigen huis.”
Hij bedoelt daarmee dat de onderneming deel uitmaakt van het in India gevestigde dochterbedrijf Banco met vijf fabrieken. Dit betekent dat wij, anders dan de concurrentie, voor de aankoop van bepaalde aftermarket producten, niet afhankelijk zijn van partijen in lage lonen landen. Banco bouwt immers voor ons in India goedkope, hoogwaardige koelingsproducten. Met als grote voordelen: méér controle op de keten, kortere lijnen, grotere flexibiliteit en scherpe prijzen.”

Toebes schat dat NRF van de omzet van 80 miljoen euro per jaar ongeveer 10 procent in Nederland realiseert. De rest is afkomstig van afzetmarkten in West- en Oost-Europa en in toenemende mate uit de regio’s buiten de EU. Van het totale productiepalet is ruwweg de helft bestemd voor de automotive aftermarket. De segmenten ‘marine’ (boten) en industrie zijn ieder goed voor een kwart van de productie.

Easy Fit
Om de positie op de aftermarket te versterken heeft NRF onlangs een nieuw gamma artikelen onder de naam ‘Easy Fit’ geïntroduceerd. Deze complete installatie kit maakt het inbouwen van radiateurs, compressors, condensors, drogers en verdampers eenvoudiger. De klant krijgt als het ware een complete doos met oplossingen geleverd.

Toebes zegt de aftermarket honderd procent efficiency te willen bieden. NRF beschikt daarvoor over grote magazijnen op strategische locaties, zodat klanten kiezen voor producten direct uit de fabriek, een hub of een kleiner satellietmagazijn. “Op die manier zijn er minder tussenschakels en is het mogelijk om sneller, efficiënter en tegen de laagste kosten te leveren. Daarmee willen we de aftermarket voor ons winnen.”