Vakmanschap in de mobiliteit vooral strategisch en high-tech

17-06-2014

Vakmanschap wordt vooral geassocieerd met meesterschap. Denk aan de vroegere Grolsch reclame. Een ambachtelijk product, omgeven door nostalgie en romantiek. Dat beeld klopt al lang niet meer, zegt Elmer van Grondelle van de TU Delft (Advanced Automotive Design).

In de praktijk kan handbouw niet meer tippen aan de werkelijkheid, betoogt hij in de nieuwste editie van GO!Mobility waarin vakmanschap in de mobiliteit centraal staat. “Bij vakmanschap gaat het om constante vernieuwing: strategisch én high-tech.”

De tegenwoordige ontwerptechnieken, hoogwaardige materialen en de toleranties waarmee we machinaal kunnen produceren zijn volgens Van Grondelle allang niet meer te evenaren door menselijke zintuigen en gevoel. “Daarom kunnen we nu een zescilinder motor vervangen door een drie cilinder turbomotortje met hetzelfde vermogen.
De derde en bepalende factor, naast tijd en kwaliteit, zijn de productieaantallen. Die bepalen het ontwerp, de productietechniek en het productieproces. Een simpel economisch vraagstuk waarin handgebouwd vooral nog bestaansrecht heeft als het gaat om heel kleine series of enkelstuks zoals de bijzondere voertuigen van GINAF of de aanpassingen van Bever aan bestaande voertuigen.”

Kwaliteit = gedemocratiseerd
En die bedrijven moeten, vervolgt hij, meer dan ooit, alle romantische voorstellingen ten spijt, met de modernste ontwerpsystemen en technieken hun domein verdedigen om bedreigende ontwikkelingen voor te blijven.

“We worden, of het nu gaat om auto’s, elektrisch gereedschap of kunststof diepvriesdozen,.verrast door een kwaliteit waarvan we eigenlijk dachten dat die was voorbehouden aan premium merken. Hoogwaardige CAD gestuurde ontwerpprocessen, materialen en productietechnieken hebben kwaliteit gedemocratiseerd. Daar waar vakmanschap impliciet stond voor kwaliteit moet de vakman nu bewijzen ‘fabriekskwaliteit’ te kunnen leveren.”

Constante vernieuwing
En soms gaat dat wel eens mis zegt hij, wijzend op de grote ontwerphuizen als Bertone en Pininfarina. “Zij zagen hun vakmanschap, het bouwen van kleine series, zoals cabrio’s, als onvervangbaar. En kwamen in onoverkomelijke problemen toen de grote merken die kleine series niet langer bij hen lieten bouwen. Die worden nu immers op dezelfde lijn gebouwd als het volume model.”

Vakmanschap gaat dus meer dan ooit over vooruit zien en voorop lopen, besluit Van Grondelle. “Het gaat om het beheersen van de nieuwste ontwerp methodes en technologieën en constante vernieuwing. Vakmanschap is strategisch en high-tech.”