ART-keurmerksloten het beste wapen tegen tweewielerdiefstal

13 april 2021

Jaarlijks vallen bijna 14.000 motoren, brom- en snorfietsen en nog eens zo’n 470.000 fietsen ten prooi aan tweewielerdieven. De maatschappelijke kosten die dit met zich meebrengt lopen al snel op tot naar schatting 600 miljoen euro per jaar. Daarnaast is de emotionele impact groot. Goedgekeurde ART-sloten kunnen veel leed voorkomen, vertelt Arthur van Beek, Global portfolio manager van AXA Bike Security. ‘ART-sloten zijn van levensbelang voor AXA én voor de branche. Een slot kan er wel prachtig en solide uit zien, maar als het gebruikte metaal inferieur is, dan knip je het zo door.’

Van Beek benadrukt dat alleen sloten die voorzien zijn van het ART-keurmerk de kans op diefstal van een tweewieler substantieel vermindert. ‘Om die reden voldoen al onze sloten in de categorie high safety minimaal aan de eisen van de Stichting ART. Om consumenten te helpen een juiste keuze te maken is er een verdeling gemaakt tussen high-safety, medium safety en basic safety. Het veiligheidsniveau loopt daarbij op van level 1 voor het lichtste kabelslot tot 25 voor de sterkste kettingen om ook bromfietsen, scooter en motoren optimaal tegen diefstal te beschermen.’

Gebruik tweede slot
Daniëlle Wolfs, marketing manager bij AXA, voegt hier aan toe dat klanten te allen tijde wordt geadviseerd om gebruikt te maken van een ART-slot. ‘Bezitters van duurdere tweewielers raden wij ten zeerste aan een tweede slot te gebruiken om daarmee hun vervoermiddel te verankeren aan de vaste wereld. Het is evident dat het openbreken van twee sloten met aparte cilinders tijdsvertragend werkt. Hét onkraakbare slot blijft voorlopig een illusie, maar iemand met kwade bedoelingen zal bij het zien van twee stevige keurmerksloten snel doorlopen.’

Beveiligingscampagne
Volgens haar trekt de engineering afdeling van AXA alles uit de kast om het dievengilde telkens een stap voor te blijven. Daarnaast kan voorlichting en preventie veel leed helpen voorkomen. ‘Eind maart, begin april start AXA een beveiligingscampagne die er op is gericht het gebruik van een extra slot bij consumenten extra onder de aandacht te brengen. Het online en offline promotiemateriaal omvat onder andere raamstickers, borden voor op de toonbank bij tweewielerdealers én video’s met tips and tricks ter verspreiding via diverse social media kanalen.’

ART-testmethodiek
Volgens Henk van Vliet, certificeringsmanager van keuringsinstituut KIWA, is het bijzondere van Nederlandse ART-keurmerksloten dat die aan de zwaarste criteria voldoet. Zo worden sloten, om een  goede werking voor langere termijn te kunnen garanderen, bijvoorbeeld onderworpen aan een corrosietest, een vriestest en een stoftest. Daarna volgen zware testen die te maken hebben met de stevigheid en robuustheid. Daarbij wordt getracht om op basis van vooraf ingestelde waarden een slot te kraken door middel van machinetesten en kniptesten. Die aanvalstesten maken het ART-keurmerk uniek, benadrukt Van Vliet. ‘Het keurmerk kent vijf categorieën (sterren). Voor ieder categorie is er een speciale gereedschapskist waarmee het slot wordt aangevallen.’

Track and trace
Ondertussen werkt AXA voortvarend aan slimme innovaties die een steeds grotere drempel tegen diefstal van tweewielers moeten opwerpen. Zo is bij de elektrische sloten, die zijn gebaseerd op het ringslotplatform, het cilinderhuis vervangen door een bluetooth oplossing. Verder heeft AXA een track and trace module ontwikkeld, dat af-fabriek in een tweewieler is geïntegreerd, waarbij de gebruiker de locatie van de fiets kan volgen en met behulp van geofencing direct een signaal ontvangt zodra iemand het vervoermiddel verplaatst. Mocht het gebeuren dat de fiets gestolen is dan kan er via de app direct een alarm naar de meldkamer worden gestuurd. Van Beek: ‘Track and tracing is een interessante groeimarkt. Dit zorgt er voor dat 90 tot 95 procent van de gestolen vervoermiddelen weer bij de rechtmatige eigenaar terugkeert. Cruciaal is natuurlijk dat het überhaupt niet zo ver komt. Een degelijk goedgekeurd ART-slot is en blijft het beste wapen in de strijd tegen tweewielerdiefstal.’