Vooral e-bike doelwit fietsendieven

21 september 2021

Terwijl het aantal aangiftes van diefstal van ‘gewone’ fietsen in de eerste helft van dit jaar met 38 procent terugliep, heeft het dievengilde het tegenwoordig vooral gemunt op e-bikes. In de eerste zes maanden nam het aantal diefstalaangiftes van elektrische fietsen met 32 procent toe vergeleken met dezelfde periode in 2020.

In totaal werd er in Nederland in het eerste halfjaar ruim 9.600 keer aangifte gedaan van e-bikediefstal, waar de teller vorig jaar op 7.260 stond. Ook bakfietsen werden 21 procent vaker aangegeven bij de politie dan het eerste halfjaar van 2020. Een en ander blijkt uit een analyse van de aangiftecijfers door Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.).

Verontrustende ontwikkeling
Volgens S.A.F.E., zijn de ontwikkelingen verontrustend. Het aantal aangiftes van e-bikediefstal neemt volgens hem exponentieel toe in Nederland. "Maar we zien tegelijkertijd dat de aangiftebereidheid rondom fietsdiefstal laag is, hetgeen betekent dat de daadwerkelijke aantallen nog hoger liggen."

Betere preventie en registratie
Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, pleit S.A.F.E. voor een betere preventie en registratie van e-bikes. "E-bikebezitters kunnen zelf al veel doen, door bijvoorbeeld twee sloten te gebruiken. Ook een track & trace systeem op een fiets monteren blijkt effectief", aldus S.A.F.E. "Van de gestolen fietsen met dit systeem wordt 80 procent teruggevonden."