Delegatie IenM bezoekt Fiat Chrysler Automobiles in Italië

03-04-2014

Op 24 en 25 maart bracht een delegatie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, op uitnodiging van FCA Nederland en RAI Vereniging, een werkbezoek aan FCA in Turijn.

Fiat Chrysler

Doel was om over en weer begrip te kweken voor de milieunormstelling en de resulterende technische uitdagingen voor een autofabrikant.

Tijdens dit bezoek heeft FCA uitgelegd wat hun duurzaamheidsvisie is. Deze stoelt kortweg op drie peilers: het moet gaan om ‘echte’ oplossingen, die nu beschikbaar zijn en betaalbaar zijn voor een grote groep kopers.

Doorontwikkeling ICE
FCA richt zich in Europa vooralsnog op doorontwikkeling van verbrandingsmotoren. De fabrikant investeert weliswaar in research naar alternatieve aandrijving, maar brengt deze nu in Europa niet naar de markt, omdat de kosten daarvan nu nog te hoog zijn.

Downsizing
De mogelijkheden van downsizing en de daarbij behorende technologiesprongen zijn nog niet uitgeput. Het concern zet in Europa sterk in op alternatieve brandstoffen, vooral op CNG en/of groengas. De benodigde technologieën hiervoor zijn, als je kijkt naar de TCO (Total Cost of Ownership), niet veel duurder dan de huidige conventionele benzine- en dieseloplossingen.

Behalve in de aandrijflijnen ziet FCA goede mogelijkheden om de energievraag van auto’s te reduceren door lager gewicht, verbeterde aerodynamica en rolweerstand.

Vergroening
De Italiaanse gastheren konden met dit bezoek wat meer te weten komen over wat het eigenzinnige land aan de Noordzee beweegt om tot vergroening van het Nederlandse wagenpark te komen. Voor de vertegenwoordigers van IenM was verhelderend dat FCA bij de keuze van haar technologische route allereerst kijkt naar kostenoverwegingen. Voor elektrisch vervoer bijvoorbeeld maakt de fabrikant de afweging dat het in Europa voor grootschalige toepassing nu te kostbaar is.

Zelf ervaren
De deelnemers bezochten, onder begeleiding van Hans Vervoorn (FCAN) uiteraard ook de vermaarde Fiat-testbaan, woonden ‘live’ een crashtest bij en maakten persoonlijk kennis met de 500L Natural Power. Tot slot werd de volledig nieuwe en uiterst moderne fabriek van Maserati, onderdeel FCA, bezocht.

Meer werkbezoeken
Eerder al organiseerde RAI Vereniging en haar leden werkbezoeken aan DAF in Eindhoven, de VW-fabriek in Wolfsburg en aan Broshuis, Batavus en Pon. Zulke bezoeken blijken zeer positief om het onderlinge begrip te versterken. De beleidsvoorbereiders kunnen dan zelf ervaren welke uitdagingen de regelgeving geeft voor de industrie, welke grote inspanningen deze pleegt en welke reële mogelijkheden er zijn om deze in te vullen.

Meer informatie: Jaap Tuinstra