Registraties Speciale Voertuigen 2013: ‘gemengde gevoelens’

22-01-2014

De branche voor speciale voertuigen kijkt met ‘gemengde gevoelens’ terug naar de verkoopresultaten in 2013. Hoewel voor de meeste voertuigcategorieën voor 2013 verwacht werd dat deze rond de nullijn uit zouden komen, viel dat helaas tegen.

verhuiswagen in verkeer

Aanhangwagens
Bij de zware aanhangwagens lijkt vooral de malaise in de bouw nog steeds zijn sporen achter te laten, wat zich vertaalt in een verkoopdaling van 29 procent. De lichte aanhangwagens doen het met een min van 8 procent weliswaar relatief beter, maar daar wordt de pijn sterk gevoeld omdat al voor het derde jaar op rij sprake is van een verkoopdaling.

Opleggers
Opleggers vormen met +9 procent registraties een positieve uitzondering, waarbij een groot deel van de winst in de gesloten en geconditioneerde voertuigen wordt geboekt en de containerchassis’ een stapje terug moeten doen.

Bedrijfswagens
De truckverkoop deed het, met een stijging van ruim 8 procent, goed in 2013. Daarbij moet de SV-branche wel aantekenen dat een belangrijk deel daarvan voor rekening van trekkers komt, waaraan een carrosseriebouwer geen werk aan heeft. Lichte bedrijfswagens (bestelauto’s) noteerden in 2013 een verkoopdaling van 10 procent, wat ook zijn weerslag heeft op de aanpassing daarvan door bedrijven in de SV-branche.

Bussen
Vooral de aanschaf van nieuwe voertuigen door ondernemingen in het openbaar vervoer, helpt de categorie bussen in 2013 aan een klinkende verkoopstijging van 26 procent.

Lichtpunten
De branche ziet echter wel voor 2014, en zeker de jaren erna, lichtpunten. ING en ABN AMRO bijvoorbeeld meldden recent dat zij positieve signalen zien en ook onderzoeksbureau Panteia voorziet dat de transportvraag in 2014 licht aantrekt (1%), waarna vanaf 2015 van echte groei sprake kan zijn.