Automotive sector zoekt baanbrekende innovaties van eigen bodem

22-09-2014

De Nederlandse automotive sector is op zoek naar de meest baanbrekende innovatie van eigen bodem. Jaarlijks wordt er in ons land voor miljoenen euro's geïnvesteerd in nieuwe (technologische) ontwikkelingen, zonder dat deze voor het brede publiek direct zichtbaar zijn. De sector reikt daarom vanaf 2015 elke twee jaar de Automotive Innovation Award uit voor de meest revolutionaire autogerelateerde innovatie, ontwikkeld of geïmplementeerd in Nederland. Vandaag start de inschrijvingstermijn voor deze prestigieuze prijs.

Automotive Innovation Award

In aanmerking komen innovaties op gebied van mobiliteit in het algemeen, maar ook op het gebied van techniek, data, milieu of klantbenadering. Met het uitreiken van de tweejaarlijkse Automotive Innovation Award willen de vijf initiatiefnemers (RAI Vereniging, Bovag, LeasePlan Nederland, AutomotiveNL en Roland Berger Strategy Consultants) niet alleen bijdragen aan een snellere en betere verspreiding van belangrijke innovaties binnen de sector, maar bovenal ook de in Nederland ontwikkelde en geïmplementeerde innovaties bredere bekendheid geven. Een doelstelling die door de partners (ANWB, ING, Mercedes-Benz Nederland B.V. en Turien & Co) direct werd onderschreven. De winnaar van de award wordt op 20 januari 2015 bekend gemaakt.

Volgens Berno Kleinherenbrink, bestuurslid van de AIA, is innovatie van essentieel belang voor de automotive sector: “Er liggen grote maatschappelijke uitdagingen die samenhangen met mobiliteit, milieu, doorstroming en het gebruik van energiebronnen. De veranderende klantbehoefte en de haast onbegrensde technische mogelijkheden dagen de automotive sector uit het innovatieproces te versnellen. Een versnelling die feitelijk allang is ingezet, maar vaak ongezien. Het Nederlandse publiek maar ook politiek en overheid heeft hier vaak nauwelijks weet van. Het was voor ons dan ook niet verrassend dat wij na aankondiging van deze award eerder dit jaar direct al diverse aanmeldingen hebben ontvangen.”

Nederland loopt voorop
Ondanks het feit dat Nederland geen eigen automerken heeft, loopt ons land wel degelijk voorop op het gebied van autogerelateerde innovatie. Er zijn naar schatting duizenden Nederlandse bedrijven die producten en diensten rondom de auto ontwikkelen, testen, verbeteren en implementeren. Geert Vermeer, voorzitter Comité van Aanbeveling van de AIA: “Met de uitreiking van de Automotive Innovation Award willen we innovaties en innovatieve bedrijven een podium bieden. Dit zal helpen om de innovatiekracht van de sector te versterken en processen te versnellen. Door kennis te delen, krachten te bundelen en de publiek-private samenwerking tussen de overheid, kennisinstituten en de automotive sector te bevorderen."

Inschrijven tot 9 november
Een vakjury, onder voorzitterschap van Leo Kusters (Managing Director Transport en Mobility TNO Nederland), beoordeelt de inzendingen niet alleen op innovatie (hoe vernieuwend is het idee), maar ook op impact (op de mobiliteit, de sector en/of de klant) en implementatie (haalbaarheid, toepasbaarheid, rendement). Na beoordeling nomineert de jury maximaal tien innovaties. Op 1 december maakt de organisatie de genomineerde cases bekend. Vanaf dat moment kan het publiek ook een stem uitbrengen. Uiteindelijk gaan er drie innovaties door naar de finale van de Automotive Innovation Award op 20 januari 2015.

Inschrijven voor de Automotive Innovation Award kan tot 9 november 2014 via de website www.automotiveinnovationaward.nl. Op deze website zijn ook de criteria te vinden waar de inzendingen aan moeten voldoen.

---
Foto in hoge resolutie, hiernaast als download, bijschrift: "De automotive sector staat klaar om de innovaties van Nederlandse bodem het podium te geven dat zij verdienen. Vandaag gaven Geert Vermeer (voorzitter Comité van Aanbeveling AIA) en Berno Kleinherenbrink (Bestuurslid AIA) het officiële startsein voor de Automotive Innovation Award. Met deze prestigieuze award willen de initiatiefnemers aandacht vragen voor revolutionaire innovaties, ontwikkeld of geïmplementeerd in Nederland."