BOVAG en RAI Vereniging: 400.000 nieuwe personenauto’s in 2015

10-10-2014

BOVAG en RAI Vereniging verwachten op basis van uitgebreid onderzoek dat er volgend jaar 400.000 personenauto’s zullen worden geregistreerd, een lichte plus ten opzichte van 2014. Bij lichte bestelwagens zal de teller in 2015 uitkomen op 53.000 stuks.

Autoshowroom

De markt lijkt zich iets te herstellen in 2015 maar de branche heeft nog steeds te maken met bijzonder uitdagende marktomstandigheden.

Daarnaast maakt het uitblijven van Autobrief 2 het vaststellen van een goede prognose uiterst lastig omdat met name niet goed te voorspellen is wat de tweede helft van 2015 gaat doen qua autoverkopen indien er vanaf 1 januari 2016 een nieuw fiscaal regime zal gelden.

Voor het laatste kwartaal van 2014 geldt dat het aanschaffen van een kleine auto nog relatief gunstig zal uitpakken omdat met name dat type auto’s behoorlijk duurder wordt door hogere BPM tarieven die in het zogenaamde Herfstakkoord van vorig jaar zijn afgesproken en vanaf 1 januari 2015 gaan gelden.

De prognose van RAI Vereniging en BOVAG komt tot stand na een grondige analyse van de markt door de rekenmeesters van beide verenigingen, waarna een externe toetsing plaatsvindt bij het internationaal automotive consultancy bureau IHS Polk.